FANDOM

Crisis01.png

XV8 Crisis

Pancerz bitewny XV8 Crisis to perfekcyjne zbalansowanie siły ofensywnej, opancerzenia, mobilności oraz wszechstronności. Jest bardzo duży, co najmniej dwa razy większy od Wojownika Ognia, który go pilotuje. Prawdziwy majstersztyk myśli technicznej Kasty Ziemi, zbudowany jest z nanokrystalicznych stopów. Jeśli chodzi o wytrzymałość to można go porównać do ceramitu używanego przez imperialnych Kosmicznych Marines, jednak materiał używany przez Tau waży zdecydowanie mniej.

Crisis jest najczęściej wykorzystywanym pancerzem bitewnym, jest w pewnym sensie uosobieniem stylu walki Tau - mobilny, elastyczny i posiadający przygniatającą siłę ognia. XV8 działają pojedynczo lub w drużynach do maksymalnie trzech pilotów. Tylko wojownik , który osiągnął stopień Shas'Ui ma prawo pilotowania go, natomiast ci o stopniu Shas'Vre dostają pod komendę własną drużynę.

Dla Tau jednak pancerz bitewny jest czymś więcej niż potężną machiną wojenną, jest to także symbol wielkich osiągnięć. Tylko ci Wojownicy Ognia którzy udowodnili swoją wartość w bitwie mogą otrzymać prawo do jego używania i posiadania stopnia Shas'Ui. Jest to powód do wielkiej dumy, oznacza to że żołnierz przeszedł swoją Próbę Ognia. Aspiruje do tego każdy członek Kasty Ognia.

Historia

Pierwsze pancerze bitewne powstały z chwilą gdy Tau zaczęli rozszerzać granice swego Dominium o pierwsze kolonie. Wczesne prototypy zostały przetestowane w boju już w pierwszych stadiach Pierwszej Sfery Ekspansji i chociaż ich wyniki były one pomyślne, ich mobilność pozostawiała wiele do życzenia. Pierwsza, zasilana paliwem seria T została szybko zastąpiona serią V która korzystała z niewielkich reaktorów fuzyjnych, niestety do dzisiaj problemem jest to że każdy pilot jest w związku z tym wystawiony na niewielką dawkę promieniowania. Mimo tego XV8 wkrótce zaczął stawać się coraz powszechniejszy w Kadrach.

Wraz z rozpoczęciem Drugiej Sfery Ekspansji w designu pancerzy bitewnych poczyniono sporo zmian, zmieniając na przykład położenie źródeł energii i zwiększając ilość portów na broń. Wkrótce potem armia Tau zaczęła podbijać kolejne planety na skale większą niż kiedykolwiek. Aktualnie istniejące już pancerze są bez przerwy ulepszane, a także tworzone są ich nowe warianty i rodzaje.

Uzbrojenie

Crisis02.jpg

XV8 w starciu z Kosmicznym Marine

Ilość dostępnej dla XV8 broni sprawia że przed bitwą można go idealnie dostosować do nadchodzącego starcia. Każdy Crisis ma trzy dostępne porty na dowolną broń lub system wsparcia. I tak wiedząc że przeciwnikiem będą lekko opancerzone jednostki Orków lub Mrocznych Eldarów wyekwipują się w szybkostrzelne działka pulsowe lub miotacze ognia. Stając naprzeciw ciężkiej i superciężkiej piechocie - jaką dysponują na przykład Kosmiczni Marines czy Nekroni - wezmą uniwersalne karabiny plazmoweblastery jonowe lub system inteligentnych rakiet . Z kolei jeśli Tau mają walczyć z większymi bestiami Tyranidów lub dobrze opancerzonymi pojazdami Gwardii Imperialnej uzbroją się w zdolne przetopić się przez wszystko blastery fuzyjne, bądź wyrzutnie rakiet. Posiada wbudowany plecak odrzutowy, który pozwala na wykonywanie długich lotów.

Do drużyny XV8 można również dołączyć do dwóch sond.

Rola taktyczna i podział

Pilotów pancerzy Crisis można podzielić na dwie kategorie, których rola odrobinę się od siebie różni - mianowicie chodzi o regularne drużyny XV8, a także o przybocznych Komandora.

Drużyny XV8 Crisis

Zależnie od wybranego wyposażenia Crisis sprawdza się w każdej roli. XV8 może równie dobrze flankować wrogie pojazdy dzięki plecakom odrzutowym, bezpośrednio szturmować umocnienia przeciwnika, a nawet desantować się wprost na pole bitwy z pokładu Orci, w sam środek oddziałów oponenta. Piloci szkoleni są do działania samotnie, lub, znacznie częściej, w drużynie do trzech pancerzy.

Różne Klany mają swoje własne preferowane warianty uzbrojenia XV8, który pasuje do stosowanej przez nich taktykę. Dla przykładu, drużyny Crisis z Vior'la stosują tak zwaną konfigurację Sun Forge - trzy pancerze Crisis uzbrojone w sprzężone blastery fuzyjne; kombinacja ta pozwalała na eliminowanie całych kompanii Leman Russsów podczas Krucjaty w Zatoce Damoklesa na Dal'yth. Podczas starć w ruinach miast na planecie Nimbosa, Klan T'olku często polegał na samotnie działających XV8 - zwanych Monat, czyli ,,Samotny Łowca" - wyposażonych w miotacz ognia, działko pulsowe oraz injektor stymulantów. Konfiguracja ta okazała się niezwykle skuteczna podczas wypychania oddziałów Gwardii Imperialnej z ich pozycji obronnych. 

Drużyny przybocznych XV8 Crisis

Bardzo często Komandorzy wybierają kilku z najbardziej doświadczonych wojowników działających w XV8 na swych przybocznych - w języku Tau saz'nami, co można dosłownie przetłumaczyć na ,,osobistą ochronę oficerów". Tylko weterani o stopniu Shas'Vre, osiągających niebywałe wyniki na polu bitwy są postrzegani jako godni do ochrony swojego dowódcy.

Drużyny przybocznych są jednymi z najbardziej szanowanych członków Kasty Ognia. Ich obowiązkiem jest ochrona Komandora za wszelką cenę - są ogni gotowi do zasłonięcia swego dowódcy przed nadlatującymi pociskami własnym ciałem. Ogromnym dyshonorem dla przybocznego jest sytuacja jeżeli ten przeżyje bitwę, podczas gdy Komandor polegnie. Każdy, który dostąpi takiego upokorzenia spędzi resztę swych dni pokutując w duchu, nie oczekując od nikogo przebaczenia.

Przyboczni mają dostęp do najnowszych osiągnięć technicznych w zbrojowni Tau, przeróżnych prototypów które jeszcze nie weszły do powszechnego użytku. Przyboczni Komandor Dawnstar z Klanu Dal'yth wyposażeni są w bardzo rzadki XV8-02 Crisis Iridium - wariant standardowego XV8 i luksus, na który niewielu innych dowódców może sobie zapewnić.

Oczywiście, im bardziej waleczny Komandor, tym krótszy jest czas życia jego ochroniarzy. Ci którzy wolą dowodzić z linii frontu, na przykład wystawiając się jako przynęta w strategii Kauyonu, albo samemu będąc częścią młota Mont'ka, znacznie zwiększa ryzyko utraty życia. Porywczy Komandorzy z Klanu Vior'la muszą dla przykładu rekrutować nowych przybocznych bardzo często.

Galeria

Źródła

  • Kodeks: Dominium Tau (szósta edycja), str. 40-41, 100

Więcej z Fandomu

Losowa wiki