FANDOM

Vostroya

Vostroya widziana z kosmosu.

Wiele planet jest jednolitych, co znaczy że są w całości miastami, ośrodkami przemysłowymi, stacjami badawczymi oraz innymi. Wiele jest jednolitych też klimatycznie i nie sposób przez to znaleźć bardzo zróżnicowane planety, jak również uważa się że wszystkie planety przemysłowe i produkujące maszynerię są pod władaniem Adeptus Mechanicus. Jednak taką planetą jest właśnie rozwijająca swą dumę oraz coraz słynniejsza w Imperium Człowieka Vostroya. Nie można jej wytyczyć jednej klasyfikacji - świat przemysłowy, świat-ul, czy nawet świat-kuźnia. Jednak zaklasyfikowano ją jako właśnie tą z pierwszej z wymienionych przykładów, ponieważ jest tutaj mnóstwo kopalń, manufaktoriów, czy też fabryk.

Ta osobliwa planeta jest miejscem pochodzenia bardzo słynnego i szybko osiągającego bardzo zasłużone miejsce w Imperium regimentu Astra Militarium, jakimi są Pierworodni Vostroyi. Posiada tylko jeden księżyc o nazwie Turtolsky i leży w Segmentum Obscurus za Okiem Grozy, w tak zwanej Strefie Halo, gdzie kończy się zasięg Astronomicanu. Mieszka na niej prawie 10 miliardów ludzi, z powodu braku urodzajnych gleb, a co gorsza jest tu bardzo mało zieleni. Praktycznie w ogóle nie można zobaczyć lokalnej fauny przez industrializm oraz mroźny klimat.

Historia

Mroczna Era Technologii

Ciało niebieskie odkryto prawie że pod koniec Złotej Ery Technologii (czasem tytułowanej jako Mroczna), czyli gdzieś między dwudziestym drugim, a dwudziestym piątym milenium według kalendarza imperialnego. Wtedy to czas świetności pierwszej ludzkiej wspólnoty, potęgi eldarskiej i triumfu wiedzy naukowej chyliły się ku upadkowi. Rodził się bowiem czwarty w kolejności bóg Chaosu, a jego nadejście uprzedzały burze spaczni. Tym bytem był oczywiście bóg rozkoszy Slaanesh, który zaledwie w ciągu jednej minuty zniszczył eldarskie imperium, ale też i to, co zostało z ludzkiego. Psionicy umierali w męczarniach, rasy pogrążyły się w wewnętrznych konfliktach, a na domiar złego mnóstwo planet zalanych zostało przez nieskończone hordy demonów.

Epoka Walk - Wielkie Wojny

Tak oto zaczęła się trwająca prawie 5000 lat imperialnych Epoka Walk, pełna bezsensownych wojen, bólu i anarchii na wszystkich planetach. To wtedy na odległej Ziemi pojawił się on - przyszły lider i założyciel Imperium Człowieka, jakim był Imperator, tajemniczy osobnik, będący tworem szamanów i narodzonym ponad 8 tysięcy lat przed pierwszym milenium. Okres ten na Vostroyi jest nazywany Wielkimi Wojnami, ponieważ toczyły się w ogromnej liczbie. Podczas tamtych dni doszło do olbrzymiego zanieczyszczenia planety oraz jej skażenia przez wybuchy jądrowe.

Wielka Krucjata

Podczas początkowej fazy Wielkiej Krucjaty została inkorporowana do Imperium Człowieka jako jedna z pierwszych[1]. Ówczesna władza Vostroyi postanowiła przyłączyć się do unifikacji terytoriów ludzi i wsparła finansowo oraz militarnie Imperatora. Wtedy to Vostroya oferowała na masową skalę wielu ze swoich żołnierzy do Imperialnej Armii - organizacji poprzedzającej Gwardię Imperialną i Marynarkę Wojenną, które wówczas istniały jako jedna spójna organizacja - czym mogła się poszczycić, ponieważ Vostroyanie, razem z innymi regimentami, często fanatycznie lojalne jak współcześnie Kriegańskie Korpusy Śmierci z planety Krieg.

To był istny moment wielkiej lojalności względem Imperium. Zaciągały się rzesze liczące tysiące lub miliony, jeśli nie miliardy. Wszyscy Ci którzy chcieli się wyrwać ze swojej planety, mężczyźni i kobiety, ludzie i podludzie, słabi i silni, bogaci i biedni, wysocy i niscy... to był niezwykle piękny widok. Można powiedzieć, że dzięki temu Vostroya stała się wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o rekrutację do organizacji powstałych przez późniejsze reformy. Mówi się, że do dzisiaj istnieje tak wielka i niemożliwa do przeliczenia kolejka chętnych do służby Imperium Człowieka, a także Imperatorowi w postaci strzelania we wrogów ludzkości jako normalny gwardzista lub jako członek załogi okrętu kosmicznego. Przez to wszystko dzisiaj zazdrości im Krieg, Valhalla, czy też podobno nawet Terra i Mars.

Mając u boku tak liczne, gotowe do walki i nie cofające się na polu bitwy wobec niczego regimenty vostroyańskie władca ludzkości zwyciężał wszystkich - buntowników, Orków, technobarbarzyńców czy też innych Xenos i secesjonistów. Zapalczywością i bitnością mieszkańcy Vostroyi dorównywali nawet samym Legionom. Nie znali strachu, zmęczenia, braku posłuszeństwa czy innych wątpliwości, pewnie szli na pole bitwy. Nie myśleli o stratach, tylko o zwycięstwie dla Imperium. Uważa się, że podczas tamtych lat Vostroya weszła w nowy złoty wiek.

Herezja Horusa i powstanie Pierworodnych

Podczas mrocznych lat wojny domowej, jaka nazywana jest Herezją Horusa Vostroya zmieniła nieco swoją strategię - ponieważ zaczęło brakować mieszkańców Techtriarchat (władze planety, jest to oligarchia kupców i szlachty) postanowił wysyłać już nie ludzi i sprzęt w takiej samej ilości, ale o połowę zmniejszyć liczbę rekrutów. W zamian za to wysyłano o 50 procent więcej niż dotychczas broni, co dosłownie zrekompensowało zmniejszenie wysyłanych w przestrzeń imperialną regimentów Gwardii. Wówczas Vostroya produkowała nawet 2 razy więcej oręża niż jakakolwiek imperialna planeta.

Techtriarchat jednak popełnił hańbę, jeśli chodzi o honor mieszkańców - ogłosił neutralność. Kiedy po zdradzie ukochanego przez Imperatora prymarchy Horusa Luperkala galaktyka płonęła w ogniach wojny i anarchii monarcha wysyłał wiadomości do lojalnych planet Imperium z rozkazem pomocy dla wojsk imperialnych przeciwko hordom Chaosu. Vostroyanie, których planeta leżała za leżem potworności - Okiem Grozy - odmówili tłumacząc, że jeśli oddaliby część swojej populacji na rzecz armii, to produkcja przemysłowa planety znacznie by zmalała oraz stałaby się nie wystarczająca dla wojsk lojalistów. Mówili, że w ten sposób lepiej będą służyć Imperium. Nie wszyscy się ucieszyli na Vostroyi - przeciwnie, olbrzymia grupa mieszkańców próbowała ominąć neutralność i nadal zapisywała się do Imperialnej Armii[2].

Gdy Horus zginął z rąk władcy ludzi na swoim okręcie w tym samym czasie doszło do niewielkiego, bezkrwawego przewrotu w Techtriarchacie. Szlachta i gildie kupieckie, którym nie spodobała się decyzja o neutralności, ogłosili że jest to wstyd dla planety i całego Imperium. Niegdyś pierwsi do zaciągnięcia się do armii państwa ludzi dawali teraz tylko pukawki, które miały wymierzyć sprawiedliwość wrogom Imperatora. Wówczas władcy, którzy byli za neutralnością podczas wojny domowej podali się do dymisji i skazali na wygnanie, podobno skonfiskowano im majątki. Podczas reformy przeprowadzonej z rozkazu innego "syna" tego, który spoczął wówczas na Złotym Tronie - Roboute'a Guillimana w szeregi nowo utworzonego Astra Militarium pojawiła się formacja Pierworodnych Vostroyi. Nazwali siebie tak ze względu na to, że w szeregi dołączały tylko i wyłącznie pierworodne dzieci Vostroyan.

Vostroya w M41

Dzisiejsza Vostroya jest silnie uprzemysłowioną planetą, pokrytą w wielu miejscach miastami-ulami, nadal rządzoną przez oligarchijny Techtriarchat. Sławę planecie przyniosła rozegrana w 999.M41 bitwa na planecie Meduza V[3], w której Pierworodni pod wodzą słynnego dzisiaj poległego w tej walce Grafa Harazhana, razem z innymi regimentami, które ich wspomagały i Ultramarines oraz resztą zakonów Kosmicznych Marines uratowali wszystkich lojalnych mieszkańców. W tej walce starli się z Eldarami, ich mrocznymi krewniakami, Orkami, Tyranidami, Zdradzieckimi Siłami Chaosu, Nekronami oraz Dominium Tau. Pomimo wstydu, jaki noszą za przeszłe uczynki, z dumą i zapalczywością zaciągają się do służby w Gwardii Imperialnej, patrząc z odrazą na pozostałe regimenty tej instytucji. Największa istnieje ponoć wobec Kriegańskich Korpusów Śmierci, którzy są fanatykami i swoje obecne regimenty wykształcili całkiem niedawno, bo jakieś pół milenium temu.

Kultura

Vostroyanie dzielą się tylko na dwie klasy społeczne: nisko oraz wysoko urodzonych. Podczas gdy nisko urodzeni to plebs, mieszczanie oraz chłopi, którzy nie mają dużych praw, wysoko urodzeni to wszyscy szlachcice, członkowie rodów kupieckich, magnateria, weterani wojenni oraz kapłani Imperialnego Kultu. Nisko urodzeni mogą więc doświadczyć pewnego awansu społecznego przez dwie z dróg: sława wojenna lub bogactwo z życia kupieckiego. W ten sposób nie dojdzie się wprawdzie do Techtriarchatu, czyli władzy planety złożonej z wysoko urodzonych, ale wkupi się w łaski tej oligarchii, co już samo w sobie jest już zaszczytem dla Vostroyanina. Największym jednak jest służba Imperatorowi, jako kupiec lub żołnierz Gwardii[4]. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek jakiś mieszkaniec dołączył do Kosmicznych Marines, gdyż źródła zagadkowo milczą na ten temat.

Choć jest to silnie uprzemysłowiony Świat Kuźnia, nie należy wbrew przypuszczeniom do Adeptus Mechanicus - industrializm jest tutaj o wiele starszy niż marsjańska grupa[5]. Mają więc dużą swobodę, a kult Omnizjasza jest współudziałowcem, to jest posiada pewien procent z produkcji w manufaktoriach, zbrojowniach oraz fabrykach. Lud vostroyański potrafi harować całe dnie i noce na ścisłym poście wydanym przez Eklezjarchat, tworząc mimo to na masową skalę doskonały oręż do walki z Chaosem lub Xenos. Co więcej pochodzi stąd Szara Pani, Święta Nadalya, decyzją Techtriarchatu okrzyknięta patronką Vostroyi.

Przez lata Vostroya, z racji swojego położenia jakim była Strefa Halo, pozostawała terenem trudnym do zdobycia oraz nieopłacalnym. Ten obszar bowiem, położony w Segmentum Obscurus, stanowi granicę południową Gwiazd Pogranicza - miejsca gdzie Astronomican nie ma dalej na północ zasięgu. Z tego też powodu mówi się jakoby była to najdalej położona na "galaktycznej północy" kolonia terrańska. Pomimo obaw, że wybuchnie bunt, nigdy żaden Vostroyanin nie był rzekomo heretykiem. Możliwe że niszczyła ich potajemnie Inkwizycja albo Chaos po prostu nie interesuje się systemem. W każdym razie sprawcą tegoż stanu rzeczy może być ich wręcz ortodoksyjna wiara w Imperatora.

Co więcej takie "pogranicze gwiezdne" ma nawet całkiem ciekawą gwarę językową. Na przykład nowego rekruta tytułuje się tam mianem Shiny, zaś nie-vostroyanina - chevek[6]. Również istnieje też tam ciekawy instrument nazywany ushehk, a nawet słynny alkohol podobny do wódki zwany przez mieszkańców rahzvod[7]. Drugim z napoi jest bezalkoholowy, słonawy wyrób podobny do staroterrańskiej kawy, zwany ohxolosvennoy[8]. Przypuszcza się więc że koloniści pochodzili z terenów dzisiejszego Ursh[9]. Charakterystyczne jest to, że każdy z wysoko urodzonych nosi bujne, ładnie uczesane oraz długie wąsy.

Ciekawostki

  • Lokalni Jeźdźcy Stepów są nazywani Husarią Vostroyańską[10].
  • Vostroyanie są ludem pragnącym chwały wojennej, ale też wiedzy i spokoju na rodzinnej ziemi. Z tego powodu regimenty są wysyłane poza ich rodzimy sektor, a w tym samym czasie ludzie pracujący w fabrykach pragną odkrywać nowe technologie i odnajdywać stare.
  • Z powodu klimatu, języka oraz kultury wielu graczy i fanów uznaje ich za "kosmicznych Kozaków".
  • Żaden vostroyański regiment Pierworodnych nie został wysłany wedle źródeł na walkę z rebeliantami z Dominacji Severańskiej.

Źródła

  • Only War: Core Rulebook (RPG), s. 56
  • White Dwarf 317 (UK), "Index Imperialis: Firstborn Sons of Vostroya," s. 44-53
  • Rebel Winter (powieść) autorstwa Stevena Parkera - rozdziały 3,11 i 15
  • Shield of Baal: Leviathan
  • Fall of Medusa V (2006)

Przypisy

  1. W źródłach jest mało informacji o tym, jak Vostroya weszła, lecz wszystkie wskazują na to, że sami postanowili przystać do Imperium.
  2. Zdrada to na Vostroyi wieczna hańba nawet po śmierci.
  3. Wielka bitwa ośmiu stron i jedna z najdłuższych w M41. Zakończyła się ewakuacją populacji planety przed dotarciem na nią burzy spaczni.
  4. Vostroyanie to niezwykle pobożny i lojalny Imperatorowi lud.
  5. Adeptus Mechanicus ma monopol na przemysł i postęp technologiczny, ale tylko na planetach, które nie miały przemysłu przed powstaniem tej organizacji.
  6. Pewnie jest to przerobione rosyjskie słowo "человек", czyli "człowiek".
  7. Twórcy twierdzą, że metoda jej produkcji jest najpilniej strzeżonym sekretem mieszkańców, a nie-vostroyanie muszą uzyskać status przyjaciela planety, by ją spróbować.
  8. Źródła nie mówią nic na ten temat, jednak pracownicy GW twierdzą, że rośnie tam zimnolubna, kawopodobna roślina, a jej owoc daje coś w rodzaju znanych nam ziarenek kawy
  9. Znana z Epoki Terry Rosja. Rządził nią tyran Kalagann. Stanowili znaczną przeszkodę dla Imperatora, ale po pokonaniu autokraty opowiedzieli się za nim. Posiadali liczne państwa wasalne. Byli największym i najsilniejszym narodem w czasie Wojen Unifikacyjnych.
  10. Może wydawać się to nieporozumieniem, ponieważ Husaria to ciężka jazda polska, a Vostroya wzorowana jest na Kozakach.