FANDOM

Tytan klasy imperator

Tytan klasy Imperator

Tytany to monstrualne machiny kroczące w postaci humanoidalnych wojowników, sięgające stu stóp wysokości. Budzą grozę samym swym widokiem, mało co może się równać z ich pokładowym arsenałem. Zazwyczaj tylko inne Tytany stanowią dla takiej machiny równorzędnego przeciwnika (chociaż zdarzają się wyjątki, jak chociażby gigantyczne gady zamieszkujące świat ABL 144).  Tytany zasilane są stosunkowo przestarzałymi reaktorami plazmowymi, rzadko używanymi w Imperium od czasów Mrocznej Ery Technologii, ale będących jedynym źródłem mocy zdolnym zaspokoić potrzeby energetyczne Tytana, zwłaszcza zaś generatory tarcz ochronnych (nawet ryzyko przeciążenia niestabilnego reaktora i wywołania katastrofalnej reakcji łańcuchowej wydaje się małą ceną za potęgę drzemiącą w tych imponujących wytworach Adeptus Mechanicus). 

Tarcze pól ochronnych (znane też jako ,,tarcze próżniowe") stanowią główne wyposażenie defensywne Tytana. Pole takie absorbuje otrzymane trafienia do chwili przeciążenia generatora. Systemy zabezpieczeń chronią generator przed spaleniem w takich przypadkach, ale w krytycznym momencie automatycznie wyłączają tarczę na okres czasu niezbędny do odtworzenia rezerwuaru energii i zresetowania generatora. Teoretycznie Tytan może przenosić większą liczbę generatorów na pokładzie zapewniając sobie stały dostęp do tarcz, w praktyce zdarzają się przypadki całkowitego przeciążenia generatorów odsłaniających Tytana przed nieprzyjacielem. W sytuacji takiej wielu Princepsów podtrzymuje działanie generatorów poprzez sterowanie ręczne wyłączając rozmyślnie automatyczne zabezpieczenia, grozi to jednak wysadzeniem w powietrze całej machiny. Plazmowe generatory zapewniają też moc niezbędną do uruchomienia serwomechanizmów poruszających bronią pokładową Tytana. Kończyny machiny poruszają się za pomocą gigantycznych serwomotorów przywodzących na myśl kompozytowe mięśnie.

Klasyfikacja Tytanów

Tytany dzielą się na szereg rodzajów machin (w zależności od ich rozmiarów i funkcji). Większość z nich klasyfikuje się w kategorii Tytanów bojowych, w użyciu są jednak również mniejsze Tytany zwiadowcze czy też iście gargantuiczne Tytany klasy Imperator. 

Przeciętny Tytan bojowy mierzy od 40 do 80 metrów. Chroni go do sześciu generatorów tarcz ochronnych, posiada też szeroki asortyment broni pokładowej. Silnie uzbrojone i opancerzone Tytany stanowią militarne ramię Collegia Titanica. Tytan typu Imperator jest większy (70-120 metrów) i znacznie masywniejszy, stanowiąc największą jednostkę militarną zdolną do przemieszczania się pomiędzy planetarnymi strefami wojennymi. Oprócz klasycznych zastosowań wojskowych Tytan klasy Imperator to nie tylko machina wojenna, jego zadaniem jest pokazać niewiernym jaką siłą dysponuje Imperator. Ogromne tytany stanowią również mobilną świątynię ku chwale Imperatora. Machina taka jest jednocześnie mobilną świątynią Kultu Imperatora, wykorzystywaną przy nawracaniu na Credo światów pogańskich. 

Wszystkie kategorie Tytanów podlegają dalszej klasyfikacji na różne modele. Najczęściej spotykanym modelem Tytana bojowego jest Warlord, zbudowany w milionach egzemplarzy od czasów Wielkiej Wojny ze względu na ogromny potencjał militarny i świetnie zbalansowaną konstrukcję pozwalającą na używanie tego modelu do testowania nowych wynalazków Divisio Investigatus. Występuje w czterech wersjach o odmiennym uzbrojeniu pokładowym - Night Gaunt, Eclipse, Death Bringer i Nemesis. 

Załoga

Każdy Tytan jest obsługiwany przez zespół trzech-pięciu oficerów sprzężonych cybernetycznie z obwodami machiny. Dowódcą załogi jest Princeps, oficer odpowiedzialny za poruszanie się Tytana. Sterowanie konstruktem odbywa się na poziomie mentalnym - układy elektroniczne przetwarzają myślowe komendy Princepsa na kod maszynowy. Oficer ten odpowiada również za wyposażenie defensywne Tytana kontrolując pracę generatorów tarcz ochronnych oraz koordynuje pracę Moderatich - oficerów uzbrojenia pokładowego. Princeps wybiera cele ostrzału, Moderati zaś ma obowiązek dbać o powierzony mu system uzbrojenia i odpowiednio nim się posługiwać. 

Załoga jest chroniona na wypadek trafienia krytycznego kapsułami ratunkowymi, które w razie konieczności można wystrzelić z Tytana w trybie ewakuacyjnym. Zainstalowany w kapsule (będącej jednocześnie stanowiskiem pracy oficera) system komputerów przekazuje członkowi załogi wizualny i dźwiękowy obraz otoczenia Tytana oraz szereg informacji taktycznych, pozwala też przejąć sterowanie ręczne nad dowolnie wybranym układem machiny w przypadku uszkodzenia przekaźników neuronowych. 

Technologia sterowania machiną za pomocą komend mentalnych wytwarza niezwykłą więź pomiędzy Tytanem i jego załogą. Myśli stają się bezwiednie czynami, a stalowy kolos żywym ciałem. Układ zabezpieczeń chroni oficerów przed mentalnymi obrażeniami w przypadku uszkodzenia Tytana, jednakże zdarzają się przypadki, gdy system ten nie działa poprawnie - wówczas załoganci odczuwają potworne (a zarazem urojone) cierpienia w momencie trafienia machiny, które mogą doprowadzić do ich śmierci. 

Poziom strat wśród początkujących członków załóg jest wysoki, ale przetrwanie kilku bitew przynosi bezcenne doświadczenia, które znacznie wydłużają średnią życia oficerów Adeptus Titanicus (niemniej jednak ludzie służący w tej formacji są zazwyczaj fatalistycznie nastawieni do życia, nieco paranoidalni i wyjątkowo zawzięci wobec nieprzyjaciół Imperium

Członkowie załóg Tytanów posiadają pewną samodzielność działania i często wybacza się im drobne uchybienia proceduralne bądź wykroczenia regulaminowe. Zakony militarne Adeptus Titanicus postrzegają się za elitę, której nie obowiązują regulaminy będące zmorą innych imperialnych formacji. Każdy Princeps zna doskonale zakres swych obowiązków i toleruje wybryki podwładnych, dopóki nie kolidują one z bezwzględną lojalnością wobec Imperium. Ci członkowie załóg Tytanów, którzy przeżyją kilka kampanii i kilkaset godzin akcji bojowych są wycofywani z oddziałów liniowych. Otrzymują lżejsze, ale bardziej prestiżowe stanowiska w Divisio Telephatica, niektórzy zaś trafiają do osobistej obsady Wielkiego Mistrza. 

Rodzaje Tytanów Imperium

Tytan klasy ,,Warhound"

Tytany klasy Warhound są mniejszymi tytanami. Potrafią być zwinne i szybkie jak n
MPWHAlt3

Tytan klasy Warhound

a maszyny tego wzrostu. Posiadają też niemałą siłę ognia co powoduje że mogą być strasznie niebezpieczne przeciwko piechocie i standardowym pojazdom (typu czołgi). Odpowiednio dowodzona grupa Warhoundów może zniszczyć tytana większej klasy poprzez okrążenie go (oczywiście będąc wyposażone w odpowiednią broń). Bronią tych maszyn najczęściej są: działka plazmowe a także można znaleźć zmodyfikowane wersje posiadające ogromne miotacze ognia lub ze sprężonym podwójnym działkiem typu Punisher. Te tytany posiadają dwa reaktory plazmowe co zapewnia solidną tarczę próżniową przeciwko piechocie i zwykłym czołgom, niestety to już za mało na takie maszyny jak: inne większe tytany czy monolity. Warhoundy są większe od Imperialnych Rycerzy. Ciekawostką jest że tytany klasy Warhound były pierwszymi tytanami stworzonymi przez Ludzi już w czasach Złotej Ery Technologii (lub Mrocznej Ery Technologii).

Tytan klasy ,,Reaver"

Imperial Titans and Space Wolves on Betalis III

Tytan Reaver i Warhound podczas wspierania Kosmicznych Wilków (pod Reaverem widać dawny pancerz drednot)

Imperial Reaver Titans on Betalis III

(kliknij żeby powiększyć) Po lewej widać Reavera wsparcia a po prawej Reavera do walki na bliski dystans

Tytany Reaver są najczęstszym używanym przez Imperium tytanem z powodu niezwykle prostej i do tego skutecznej konstrukcji. Mające wysokość ponad 40 metrów są dużym wyzwaniem dla wrogów Imperium. Potrójne działo plazmowe zamontowane najczęściej po prawej stronie tytana jednym strzałem jest w stanie zniszczyć średnią tarczę próżniową, niestety te działo plazmowe długo się ładuje więc po lewej stronie tego tytana zamontowano ,,Działko Vulkan". Za to na szczycie tego tytana zamontowano wyrzutnie rakiet (oczywiście samonaprowadzające) które mogą z łatwością zasypać wroga zabójczymi rakietami odłamkowymi czy przeciw-pancernymi. Jednak wyjątkowość w tym tytanie polega nie na uzbrojeniu (jako jedyna klasa posiada rakiety) a na osłonie (tarcza próżniowa), gdyż cztery generatory plazmowe znajdują się na ,,plecach" tego tytana co powoduje że są w ogóle niedostępne dla wroga (kiedy to inne tytany posiadają generatory w centralnej części). Reavery są najczęściej stosowane do dalekiego wsparcia, ale są modele przystosowane do walki na bliższy dystans np: zamiast działa plazmowego
Creaver

Reaver Chaosu

montuje się w tym miejscu rękawicę energetyczną o potężnej mocy mogącą przedrzeć się przez tarcze próżniowe. Wiele tytanów klasy Reaver walczyło w Wielkiej Krucjacie, i niestety wiele z nich również przeszło na stronę chaosu podczas Herezji Horusa. Jednak w armii Chaosu występują nie tylko Warhoundy i Reavery. Reavery są nieco młodsze od Warhoundów ale też zostały stworzone przez Ludzi w czasie Złotej Ery Technologi.

Znane miejsca gdzie walczyły Reavery:

- Kampania na Taros

- Oblężenie Vraks

Tytan Klasy "Emperor"

Tytany klasy Emperor to największe z tytanów, niemal dwa razy wyższe od bitewnego tytana. Posiadają potężne bronie i są chronione przez osłony próżniowe i bardzo grube opancerzenie. Tytan Klasy Imperator to większy typ Tytana Klasy Emperor. Tylko najbardziej doświadczeni Princepsi mogą nim kierować i mają prawo wybrać załogę z innych tytanów legionu.

Tytany Klasy Imperator spędzają większość swojego czasu jako mobilne fortece, broniąc narażonych sektorów frontu bitwy, lub jako rezerwy trzymane na tyłach, za linią frontu. Używane są w bitwie by prowadzić natarcia maszyn i ludzi, dzięki swoim broniom przebijają się przez wrogie linie wojsk.

W BUDOWIE! (NAPISZE SIĘ - ta na pewno...)

Collegia Titanica

Titanica tytan

Symbol Collegia Titanica

Historia Tytanów sięga korzeni ludzkiego mocarstwa. Pierwszych egzemplarzy tych machin użyto w trakcie Mrocznej Ery Technologii i Wojen z Obcymi - w okresie tym każda licząca się kolonia ludzka posiadała własny Legion Tytanów. W czasach Wielkiej Wojny i Epoki Sporu część Legionów zwróciła się ku sobie tocząc bratobójcze walki podczas preimperialnej wojny domowej. 

Po Epoce Sporu wiedza wymagana do konstruowania Tytanów uległa zniszczeniu, dlatego też konstrukty te stały się niezwykle cenne i strategicznie ważne. W chwili powstania Imperium tylko jedna duża organizacja w wszechświecie zachowała ograniczoną zdolność do budowania, remontowania i modernizowania Tytanów - bractwo inżynierów skupionych pod sztandarami Adeptus Mechanicus. Specjaliści w tej dziedzinie pracują w departamencie zwanym Collegia Titanica lub Adeptus Titanicus. 

Departament ten powstał na bazie fuzji pozostałości po dawnych Legionach Tytanów. Po upadku Herezji Horusa i przejściu wielu Legionów Tytanów na stronę rebeliantów zrodziła się potrzeba stworzenia nowej struktury organizacyjnej gwarantującej większy stopień centralnej kontroli nad machinami. Zarzucono ideę wolności słowa i samodzielności w podejmowania decyzji. Zreformowano stare Legiony Tytanów, w ich miejsce utworzono nowe. Reorganizacja okazała się jak dotąd sukcesem --od czasu Herezji Horusa władze Imperium nie miały żadnych poważnym problemów z Collegia Titanica. 

Collegia składa się z czterech działów, zwanych też Dywizjami: Divisio Militaris, Divisio Mandati, Divisio Telephatica i Divisio Investigatus. Każda dywizja poddana jest dalszemu podziałowi na zakony będące samowystarczalnymi formacjami porównywalnymi pod względem autonomiczności z zakonami Adeptus Astartes. Każdy zakon dowodzony jest przez wielkiego mistrza, posiada własne uniformy, barwy, insygnia i rytuały - wszystkie jednak łączy więź lojalności wobec Imperatora i Adeptus Mechanicus. 

Divisio Militaris

Zakony Divisio Militaris, zazwyczaj określane mianem zakonów militarnych Collegii, są spadkobiercami starych Legionów Tytanów sprzed Herezji Horusa, a wiele z nich posiada korzenie w czasach Wielkiej Wojny, daleko przed pierwszymi fundamentami obecnego Imperium. 

Używane w przypadkach, gdy chirurgiczne uderzenie Adeptus Astartes wydaje się nieadekwatne, zakony Divisio Militaris stanowią ostrze Collegii. Każdy zakon stacjonuje na własnym świecie macierzystym i oprócz Tytanów bojowych posiada również szereg jednostek konwencjonalnych oraz szerokie zaplecze techniczne. Niektóre zakony są formacjami specjalistycznymi, preferującymi działania oblężnicze lub walkę w egzotycznych warunkach. 

Żaden zakon nie posiada własnej floty kosmicznej, musi korzystać z wsparcia imperialnej marynarki. Brak własnych środków transportu podyktowany jest doświadczeniami wyniesionymi z odległej przeszłości, kiedy połowa Legionów Tytanów przeszła na stronę Horusa i uczestniczyła nawet w szturmie na Ziemię dzięki swej wysokiej mobilności. Głęboka reorganizacja struktur Adeptus Titanicus wiązała się z zakazem utrzymywania przez Collegia Titanica armady transportowej, co miało zapobiec rozprzestrzenianiu się potencjalnej herezji wśród członków tej organizacji. 

Blisko sto zakonów Divisio Militaris stacjonuje w pobliżu Oka Grozy strzegąc granic Imperium przed niebezpieczeństwem ze strony Tytanów Chaosu oraz zbuntowanych Legionów Kosmicznych Marines. Reszta zakonów rozproszona jest po całym mocarstwie. 

Divisio Mandati

Zakony Divisio Mandati podróżują w gigantycznych statkach-świątyniach niosąc słowo Imperatora na odległe światy. Każdy taki okręt przenosi w swych ładowniach od dwóch do pięciu Tytanów klasy Imperator oraz rzeszę kleryków, garnizon wojsk konwencjonalnych, obsługę techniczną i przedstawicieli różnych organizacji politycznych, w szczególności Adeptus Arbites, Adeptus Terra i Inkwizycji. Korzystający z Tytana jak środka transportu przedstawiciele Imperium posiadają niezwykle skuteczne narzędzie perswazji, które w razie potrzeby może natychmiast stać się karzącym ostrzem wymiaru sprawiedliwości. 

Niektóre zakony pełnią stałą służbę w obrębie granic mocarstwa sprawując opiekę nad wyznaczonymi im diecezjami, inne specjalizują się w nawracaniu nowych światów leżących na pograniczu. Te elitarne formacje misyjne, współdziałające często z Wolną Flotą, są chlubą Divisio Mandati. 

Divisio Telepathica

Divisio Telepathica korzysta z przerażająco destruktywnych, ale niezwykle rzadkich Psi-Tytanów, dlatego posiada znacznie mniejszą liczebność od zakonów Divisio Militaris i Mandati. Te wysoce specjalistyczne zakony stacjonują na ukrytych światach przemysłowych w centrum Imperium, oczekując w stanie ciągłej gotowości na wezwanie do akcji. 

Divisio Investigatus

Divisio Investigatus składa się z zakonów badawczych. Ich zadaniem jest praca nad konstruowaniem nowych modeli Tytanów i ich wyposażenia pokładowego. Cała Dywizja stacjonuje na Marsie, w macierzystym systemie Imperium Sol, często zdarza się jednak, że niektóre z nich wyruszają w pole na czas testowania nowego sprzętu.

Garganty

Odpowiednik tytanów u Orków.
Latest

kliknij aby zobaczyć w całości

Garganty są ucieleśnieniem Gorka i Morka, a także pełnej siły orczego Waagh!. Większość gargantów jest na gąsienice a nie na hydrauliczne nogi jak u Imperium. Moc Gargantów pokazuje że orkowie chociaż są prymitywni to potrafią zrobić coś iście tytanicznego.

Najmniejszym Tytanem orków jest Stompa. Jest odpowiednikiem imperialnego tytana klasy Warhound.

Źródła

  • Warhammer 40k - Codex - Emperor Titans 
  • Warhammer 40k Apocalypse 2_6Ed s.388