Fandom

Astronomican

Squaci

894strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze24 Udostępnij
Squaci (ang. Squats)- rasa podludzi, zamieszkująca Galaktykę Drogi Mlecznej. W M41 Squaci są rasą praktycznie na wymarciu.
Squats vs Orks.jpg

Squaci nacierają na pozycje Orków

Homo sapiens rotundus

Squaci choć są mniejsi od ludzi, mają bardziej krępą i wytrzymalszą budowę ciała. Pozostałe cechy Squatów (np. inteligencja), są na poziomie ludzkim, przez co Squaci są najbardziej podobną do człowieka rasą podludzi (ang. abhumans). W Wysokim Gotyku (ang. High Gothic), nazywani Homo sapiens rotundus, co w wolnym tłumaczeniu znaczy "Człowiek zaokrąglony".

Historia

Początki rasy Squatów sięgają Mrocznej Epoki Technologii, kiedy to ludzcy kolonizatorzy dotarli w pobliże Centrum Galaktyki. Koloniści odkryli w tym nieprzyjaznym miejscu wiele planet, bogatych w rzadkie surowce mineralne i w dość krótkim czasie założyli na nich kolonie górnicze. Jałowe, radioaktywne powierzchnie planet nie nadawały się do zamieszkania, więc całe miasta budowano w podziemnych tunelach, jednak największym wyzwaniem dla kolonistów była grawitacja. Planety Squatów znajdowały się tak blisko Centrum Galaktyki, że ich grawitacja była trzykrotnie większa od ziemskiej, niedostosowane do takich warunków ciała kolonistów z czasem zaczęły ulegać deformacjom. W okresie zwanym Epoką Walk nastąpiła izolacja od pozostałych ludzkich koloni, w wyniku wojen Ludzi z Żelaza, oraz burz Osnowy, zwiastujących narodziny boga chaosu które nosił imię Slannesh. Podczas Epoki Walk koloniści ostatecznie "wyewoluowali" w Squatów. W tym czasie Squaci utrzymywali kontakty handlowe z Orkami i Eldarami, które po zdradzieckim ataku Orków i odmowie pomocy przez Eldarów, zostały zerwane a Squaci stali się nieufni i uznali dawnych partnerów za wrogów. Ponowny kontakt z ludzkością, nastąpił podczas Wielkiej Krucjaty, kiedy armie Imperatora dotarły do planet macierzystych Squatów. Squaci nie zamierzali jednak przyłączyć się do Imperium i wkrótce między nimi a ludźmi wybuchła zażarta wojna. Ostatecznie Imperium i Squaci zrozumieli jednak że wojna między nimi nie ma sensu, ostatecznie planety Squatów przyłączyły się do Imperium, ale zachowały dość dużą autonomię. Nie wiadomo jaką rolę odegrali Squaci podczas Herezji Horusa, ale część z nich również przeszła na stronę Chaosu. Po zakończeniu Herezji Horusa, Squaci kontynuowali współpracę z Imperium.

Zagłada

Squats Warriors.jpg

Squaci podczas obrony swojej Twierdzy

Na temat zagłady Squatów nie ma wielu informacji, wiadomo jedynie że duża Tyranidzka Flota- Rój przedarła się przez terytoria Imperium i zaatakowała planety Squatów. Pomimo zaciekłej obrony, twierdze Squatów upadły. Nieliczni którzy przeżyli zagładę swojej rasy uciekli i obecnie żyją w wędrownych flotach, lub pośród ludzi na koloniach Imperium. Duża część ocalałych Squatów wstąpiła do Gwardii Imperialnej, aby zemścić się na Tyranidach.

Kultura  i technologia

Przed zagładą Squaci zamieszkiwali Twierdze, były to miasta o bardzo silnej obronie, w większości znajdujące się pod ziemią. Squaci nigdy nie przyjęli Imperialnego Kultu, wierzyli natomiast w więź pomiędzy żywymi a duchami przodków, z czasem pod wpływem Imperium, wielu Squatów zaczęło wyznawać Imperatora, jako strażnika czuwającego nad duchami przodków.
Squat Bike.jpg

Trójkołowiec Squatów

Ich technologia była zbliżona do Imperialnej, ponieważ obydwie rasy korzystały z wytworów i schematów pozyskanych ze Standardowych Konstruktorów Wzorcowych (ang. Standart Template Construct), choć były pewne wyjątki jak np. Trójkołowce (ang. Trike).

Ciekawostki

  • Nieoficjalnie przez graczy nazywani Kosmicznymi Krasnoludami (ang. Space Dwarfs).
  • Squaci istnieli w uniwersum warhammera 40.000 od 1 edycji, natomiast zostali usunięci wraz z nastaniem 3 edycji. Games Workshop jako powód usunięcia Squatów podaje znaczne odstępstwa klimatyczne tej armii od reszty uniwersum. Jednakże w 6 edycji Księgi Zasad zostają oni wspomniani jako istniejąca rasa podludzi, więc należą wciąż do kanonu, jednak pozbawieni zostali oni jakiejś ważniejszej roli w Imperium.
  • Słowo "squat" po przetłumaczeniu na język polski ma wiele znaczeń: pokurcz, kucać, krępy, pękaty i kilka innych.
  • Próbą wskrzeszenia idei "Krasnoludów w kosmosie", przez Games Workshop było stworzenie współpracującej z Tau, rasy Demiurgów.
  • Obecnie figurki Squatów są rarytasem dla kolekcjonerów, a niektórzy gracze używają ich jako alternatywnych modeli dla Gwardii Imperialnej.

Źródła

Więcej z Fandomu

Losowa wiki