FANDOM

Green Space by Revenant42.jpg

Jeden z wielu możliwych wyglądów Planety Grobowca

Planeta Grobowiec (ang. Tomb World) - jeden z pradawnych światów Nekronów, w którym spali przez 60 milionów lat, by w 41 milenium przebudzić się i odzyskać władzę w galaktyce.

Wyposażenie oraz uzbrojenie

Każda z Planet Grobowców jest wyposażona we własny inteligentny program, który zarządza nią w czasie snu, a także wybudzenia. Zamknięci w komorach statycznych mieszkańcy są ukryci głęboko pod jej powierzchnią.

Ponieważ odzyskiwanie pełni zdolności przez wybudzających się Nekronów wymaga czasu i mnóstwa energii, łatwo o to, by któraś z obcych ras namierzyła jej źródło. Dlatego skomplikowane matryce podziemnych światów posługują się pająkami kanopteku, upiorami i skarabeuszami w celu obrony czasowo bezbronnych mieszkańców.

Gdy na powierzchni planety zalęgła się jakaś obca cywilizacja, program bada jej historię i metodykę postępowania w przypadku konfliktu, zwłaszcza tę dotyczącą wojska w celu lepszego poznania. Ułatwia to dowódcom wybór najlepszych możliwości walki z nimi. Gdy następuje przebudzenie, nekrońskie legiony są w pełni gotowe do walki z obcą rasą, a ich władcy znacznie szybciej odzyskują swoje tereny. Stało się tak min. z posiadłościami Dynastii Sautekh.

Dodatkowo większość nekrońskich planet posiada specjalne matryce, które chronią je przed niepożądanymi działaniami mocy psionicznej. Jak okazało się w 41 milenium, doskonale sprawdzają się przy obronie przed Tyranidami.

Ash planet by radojavor.jpg

Niesprzyjająca życiu powierzchnia planety może skrywać rozległe grobowce Nekronów.

Podział

Planety, podobnie jak sami Nekroni podlegają ścisłej hierarchii. To czy dany świat jest przyporządkowany do Światów Koronnych, Centralnych, czy zewnętrznych decyduje jego historia, położenie i zaawansowanie. Oczywiście, przez 60 milionów lat galaktyka zdążyła się zmienić i dziś sami Nekroni nie zawsze wiedzą gdzie może znajdować się ich planeta. Wiele z nich radykalnie zmieniło charakter. Inne zachowały dawny kształt, ale znajdują się w zupełnie innej lokacji w skutek ruchów gwiazd lub innych procesów zachodzących we wszechświecie.

Niekiedy zdarza się, że dawna planeta należąca do Światów Koronnych uległa zniszczeniu w skutek zburzenia przez Eldarów lub działania czasu i innych naturalnych działań. Wówczas tracą swój status tak jak planety podbite przez obce rasy.

Warto zaznaczyć, że nie istnieje standardowa Planeta Grobowiec, bo każda z nich pozostaje pod absolutnym zarządem swojego władcy. Mogą różnić się architekturą, nastawieniem ekonomicznym i militarnym. Jednak każda wykazuje ten sam cel - odbudować pozycję swojej dynastii i odzyskać nekrońskie imperium.

Światy Koronne

Największe i najwspanialsze z nekrońskich planet otrzymują miano Świata Koronnego. Są to z reguły główne siedziby dynastii. Przez stulecia zasilane trybutami były w stanie stworzyć najokazalsze grobowce i najbardziej niezawodne komory statyczne. Najstarsze często noszą pradawne pamiątki nekrońskiej cywilizacji. Niezliczone skarby zapomnianego świata zbierane przez milenia istnienia Nekronów. Do najbardziej niezwykłych okazów należy Gwiezdne Planetarium, które swą wspaniałością może śmiało konkurować ze wszelkimi dziełami ludzi czy Eldarów.

Do najbardziej znanych Światów Koronnych należą:

Światy Centralne

Nie tak rozwinięte ani tak olśniewające jak Światy Koronne, centralne planety Nekronów stanowią trzon siły każdej dynastii. Często ich przywódcy dla zapewnienia sobie kontroli nadają nad Światami Centralnymi władzę swoim krewnym. Jeśli planetę nie dotknęły klęski w czasie Wielkiego Snu wciąż są znaczącymi ośrodkami potęgi militarnej.

Przykładami Światów Centralnych są:

Światy Zewnętrzne

Przed Wojną w Niebiosach stanowiły najbiedniejsze planety nekrońskiego imperium. Mało ważne i niewarte uznania za Planety Centralne. Były to zazwyczaj kolonie karne, źródła niewolników i płacące trybut światy podległych Nekronom innych ras. Także współcześnie Światem Zewnętrznym zostają podporządkowane starożytnej cywilizacji.

Przykładami może być zajęta w 829M41 przemysłowa planeta Aryand, lub Hypnoth w 911M41.

Źródła

Warhammer 40 000. Kodeks. Nekroni, praca zbiorowa, tłum. Tomasz Kowalik; Paweł Kowalik; Michał Szałański, UK Nottingham 2011, str. 15-17

Więcej z Fandomu

Losowa wiki