FANDOM

Kosmiczne Wilki
SpaceWolves
Kolorystyka i heraldyka zakonu
Maksyma Za Leman Russa i Wszechojca.
Przynależność Imperium
Struktura Zakon Adeptus Astares
Fundacja I (pierwsza)
Patriarcha Leman Russ
Obecny Mistrz Zakonu Logan Grimnar
Świat macierzysty Fenris
Kosmiczne Wilki (ang. Space Wolves) to jeden z pierwszych dwudziestu legionów Kosmicznych Marines, które zostały założone przez samego Imperatora. Patriarchą legionu jest Leman Russ, który został odnaleziony na zimowej planecie Fenris. VI Legion słynie ze swej niezależności i pogardy dla wszelkich autorytetów, który wynika z ich barbarzyńskiej kultury panującej na ich macierzystej planecie Fenris. Przeciwstawiają się centralnym organom Imperium oraz w znacznej większości odrzucają zbiór zasad zebranych w Codex Astartes. Kosmiczne Wilki przejęły wiele elementów specyficznej kultury rdzennych, barbarzyńskich mieszkańców ich ojczystej planety Fenris.  

Świat Macierzysty

Światem macierzystym Kosmicznych Wilków jest Fenris, znajduje się w północnej części Segmentum Solar w sąsiedztwie z Okiem Terroru. Ze względu na swoje położenie Fenris znajduje się w pierwszej linii obrony Imperium przed siłami Chaosu. Od tysięcy lat Kosmiczne Wilki chronią ludzkość i Imperialne światy przed mrocznymi siłami. Fenris to prawdziwa planeta śmierci, został on sklasyfikowany jako jedna z trzech najbardziej zabójczych planet zamieszkałych przez człowieka. Panuje tu ekstremalny klimat, przez większą część roku planeta jest skuta lodem.

Historia

Wielka Krucjata

W czasie wielkiej krucjaty Kosmiczni Marines wyzwolili tysiące planet wcielając je do Imperium. Fenris został odkryty stosunkowo wcześnie, głównie przez swoje położenie. Imperatorowi obiła się o uszy legenda o Wilczym Królu, która była znana każdemu mieszkańcowi Fenris. Dostrzeżono związek między Królem i Lemanem Russem, zaginionym patriarchą. Imperator czym prędzej udał się na planetę, w celu spotkania się z owym Królem. Okazało się, że założenia Imperatora były trafne. Wyzwał Russa na pojedynek, który wygrał w epicki sposób. Upokorzony Leman ofiarował Imperatorowi swoje usługi i wierność. Wkrótce po tym, Imperator mianował Lemana Russa patriarchą legionu Kosmicznych Wilków. Przez następne setki lat Leman Russ dumnie prowadził Kosmiczne wilki do wielu galaktycznych wojen. Fenris stał się planetą macierzystą legionu Kosmicznych Wilków, na biegunowym kontynencie planety została wzniesiona ogromna zakonna forteca, która została nazwana Kłem. Do dzisiaj Kieł jest uważany za najwspanialszą i największą cytadelę w galaktyce.

Herezja Horusa

Kiedy wybuchła Herezja Horusa Kosmiczne Wilki pozostały wierne Imperatorowi i brały udział w jednych z 

Bitwa o Prospero

Leman Russ prowadzi Kosmiczne Wilki do walki o Prospero

najbardziej znanych bitew, był to czas legend i bohaterów, jedna było to tak dawno, że nie możemy być pewni wszystkiego. Według założeń Kosmicznych Wilków to właśnie oni odegrali kluczową rolę, atakując i niszcząc Marines Tysiąca Synów na ich macierzystej planecie Prospero. W zgiełku bitwy Patriarcha Tysiąca Synów, jednooki olbrzym o imieniu Magnus Czerwony, stanął w końcu do tytanicznego pojedynku z Lemanem Russem. W końcu zdrajcy opadli z sił i Magnus uciekł. Podczas pogoni za zdradzieckim legionem Kosmiczne Wilki straciły XIII kompanię zwaną Pomiotami Wulfena. Od tamtego czasu już nigdy nie powstała XIII kompania i żaden Wilczy Lord nie przyjął Wufena za swój symbol. Kosmiczne Wilki nie brały udziału w ostatecznej bitwie o Ziemię, gdzie Horus został pokonany a Imperator ciężko ranny. Kiedy Leman Russ usłyszał co się stało był wściekły, że nie mógł pomóc Imperatorowi w zgładzeniu Horusa. W akcie desperacji zabrał Kosmiczne Wilki w głąb Oka Terroru, aby pomścić Imperatora. W końcu Leman Russ zniknął, zabierając ze sobą tylko najbliższych ludzi. Choć wilczy lordowie szukali swojego patriarchy wiele razy podczas wypraw nazywanych Wielkimi Łowami, nigdy nie odnaleźli Lemana Russa, jego los jest tajemnicą do dziś.

Codex Astartes

Leman Russ nie był zwolennikiem Kodeksu, uważał go za akt słabości. Jednak po jego zniknięciu Codex Astartes został wprowadzony w życie, a legiony podzielono na zakony. Kosmiczne Wilki zostały podzielone tylko raz, dając początek niesławnemu Zakonowi Wilczych Braci. Być może Arcylordowie dostrzegli problemy związane z genetyczną niestabilnością, które mogły dosięgnąć potomków Lemana Russa, przeradzając się z czasem w straszliwą klątwę Wulfena. Być może to sam Leman Russ nie chciał dzielić swojego potężnego Legionu w obawie, że takie osłabienie mogłoby ułatwić przyszłe próby zapanowania nad jego wojownikami. Pewne jest tylko, iż Kosmiczne Wilki za nic sobie mają nakazy i militarną tradycję wypływające z Codex Astartes i postępują według świętych nauk Russa, które Kapłani Wilków przekazują Krwawym Szponom do dnia dzisiejszego.

Warhammer-40000-Space-Wolf

Kultura

Lojalność i oddanie 

Kosmiczne Wilki są uważane za elitę ludzkości, mistrzów sztuki wojennej. Warunki panujące na Fenrisie sprawiają, że każdy kto chce tam przeżyć musi być twardy jak skała i nieugięty niczym stal. Fenris kreuje najsilniejszych wojowników, idealnie nadających się na rekrutów Adeptus Astartes. W kulturze Fenrisjańskich plemion, tradycja nakazuje aby być lojalnym wobec współplemieńców i Króla-wojownika. Model takiego wojownika idealnie odpowiada modelowi Marines. Jednak rekruci to najlepsi z najlepszych, dlatego tylko wybrańcy staną się Kosmicznymi Wilkami i podążą zupełnie nowa ścieżką wojownika.

Rytuał Inicjacji

Na Fenrisjańskich dworach często opowiada się o tajemniczych wędrowcach, którzy przybywają w środku srogiej zimy aby poddać próbom siły i picia z najsilniejszymi z mężczyzn. Wędrowcy to ogromni wojownicy, którzy noszą wilcze skóry. Przybysze zawsze wygrywają pojedynki z kandydatami i zawsze wypijają najwięcej. Jednak ten kto okaże się najsilniejszy, odchodzi wraz z przybyszem i już nigdy nie wraca. Kiedy plemiona toczą krwawe boje, wojownicy w wilczych skórach zawsze patrzą swoimi płonącymi oczami i szukają najlepszych wojowników. Kiedy znajdą wybrańca zabierają go ze sobą, nawet jeżeli jest na skraju śmierci. Tymi tajemniczymi wędrowcami są Kapłani Wilków z Zakonu Kosmicznych Wilków, nazywani także Wypatrującymi Mężnych. Wybrani przez nich wojownicy są poddawani ciężkim próbom. Jeżeli dowiodą swojej wytrwałości i męstwa do ich ciała zostanie wszczepione dziedzictwo Russa i staną się Kosmicznymi Marines.

Kosmiczne wilki próba

Młody wojownik podczas rytuału inicjacji

Próba

Zanim młody kandydat będzie mógł zostać jednym z Kosmicznych Wilków, musi przejść wiele trudnych i męczących prób, które dowiodą jego bystrości oraz siły i stawiającym go w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa, z którego musi wyjść bez szwanku, a czasem tylko zachowując życie. I choć charakter tych prób jest różny, ostateczny test jest zawsze taki sam. Nazywa się go Próbą Morkaia, mitycznego, dwugłowego wilka, który strzeże Wrót Śmierci. Ci, którzy nie sprostają tej próbie, zabierani są przez Morkaiai zapominani. Próba jest bardzo długa, ponieważ wojownik wywożony jest z fortecy Kieł tysiące kilometrów w głąb jałowych pustkowi. Wpierw jednak pije z Czary Wulfena i jego ciało przyjmuje pierwsze i najbardziej zabójcze genoziarno Kosmicznych Wilków - helisę genu Canis, zwaną także Canis Helix. Moc tego genoziarna jest legendarna i za jego sprawą życie straciły już miliony kandydatów, których ciała nie wytrzymały zachodzących w nich przemian. Ci jednak, którzy przeżyją, zamieniani są w śliniące się monstra. Canis Helix jest niezbędne, ponieważ bez tej kluczowej części dziedzictwa Lemana Russa inne genetyczne helisy nie będą mogły zostać wszczepione. Kiedy kandydatem wstrząsają drgawki wywołane transformacją, wywozi się go w dzicz i pozostawia samego z zadaniem powrotu do Kła. Gen zmienia umysł i ciało kandydata, który powraca do formy pierwotnej, kiedy to jego kości dzielą się i łączą, skórę pokrywa gęste owłosienie, a jedynym jego pragnieniem jest zanurzyć zęby w świeżym mięsie i nasycić się krwią. W czasie transformacji masa jego ciała zwiększa się o około osiemdziesiąt procent, wiele kości łączy się, a z dziąseł wyrastają długie kły. Choć jego ciałem targa ból, wojownik musi zwalczyć pochłaniający go cień, bo w przeciwnym wypadku stanie się jednym z olbrzymich, dzikich stworzeń, zwanych Wulfenami, które to nie zdołały oprzeć się klątwie. Przemiana w Wulfena - stworzenie z najczarniejszej nocy - oznacza całkowity upadek i skazanie na żywot w dziczy. Kiedy jednak kandydat zdoła odnaleźć drogę do Kła i ujść z życiem przed drapieżnikami i śnieżycami Asaheim, otrzymuje pozostałe genoziarna Kosmicznych Wilków, jego Canis Helix zostaje ustabilizowany, a transformacja dobiega końca. Niewielka część tych wojowników nie do końca jednak potrafi zwalczyć w sobie pierwotne efekty genoziarna i w chwili ogromnego stresu powraca do krwiożerczego pragnienia, które nawiedza ich dusze niczym upiorny cień. Oto Klątwa Wulfena, której przerażające skutki słusznie budzą lęk. Ci, którym uda się dotrzeć do Kła pomimo wszelkich niebezpieczeństw, które staną na ich drodze, zostają przyjęci do zakonu i zajmują miejsce pośród Kosmicznych Wilków. Jako Kosmiczni Marines będą żyli setki lat, jeżeli oczywiście nie polegną w walce czy podróżując pośród gwiazd, podejmą walkę w imię Imperatora. Zmierzą się z monstrualnymi Orkami i obrzydliwymi siłami Chaosu. Staną przeciwko odrętwiającym umysły potwornościom Tyranidów i doświadczą trudnych do opisania koszmarów Osnowy. Dla człowieka urodzonego i wychowanego pośród lodu i ognia Fenrisa takie życie to zaszczyt.

Nowe ciało

Powszechnie wiadomo, że w boju jeden Kosmiczny Marines jest równy dziesiątce Imperialnych Gwardzistów. Fenrisjański wojownik z łatwością poradzi sobie z kilkunastoma ludźmi, kiedy zostanie obdarzony nowym ciałem. Adeptus Astartes jest w stanie pokonać tuzin fenrisjańskich wojowników. Takie zdolności sprawiają, że Marines z zakonu Kosmicznych Wilków to wspaniali i skuteczni wojownicy. Po przejściu wszystkich prób, kandydaci bez słowa skargi przechodzą szereg skomplikowanych zabiegów, którym poddawane są zarówno ich ciała, jak i umysły. 

Space wolves

Dobrze wiedzą, że ból jest krótkotrwały, a nagroda wieczna. Fenrisjanie twierdzą, że niczego, co ma jakąś wartość, nie da się osiągnąć, nie przelewając wcześniej krwi i potu. Kiedy wszystkie operacje dobiegną końca, miejsce fenrisjańskiego wojownika zajmie maszyna do zabijania zwana Kosmicznym Marine. Genoziarno wszczepione w ciało rekruta daje mu cząstkę samego Imperatora. Bez względu na Zakon, z jakiego się wywodzi, każdy Kosmiczny Marine posiada drugie serce oraz dodatkowe wielopłuco, dzięki nim wojownik jest w stanie przeżyć obrażenia klatki piersiowej, które zabiłyby normalnego człowieka. Kosmiczny Marines potrafi oddychać pod wodą, zachodzić w stan ponad stuletniej hibernacji czy zjadać truciznę bez negatywnych skutków. Choć może się do wydać dziwne Kosmiczne Wilki są jeszcze bardziej uzdolnione niż ich bracia z innych zakonów. Dzięki specyfice dziedzictwa Russa każdy Kosmiczny Wilk cechuje się nadzwyczajnie wyostrzonymi zmysłami, dzięki którym w śnieżnej burzy potrafi wyczuć zdobycz, a w zgiełku bitwy zidentyfikować oddech wybranego przeciwnika. Z czasem Kosmicznym Wilkom wyrastają kły, które są w stanie wgryźć się w plastal, a ich skóra staje się twardsza.

Budowa Zakonu

Podział Organizacja i budowa zakonu Kosmicznych Wilków w większej części opiera się na wojennej kulturze Fenrisjańskich plemion i naukach Lemana Russa, niż na założeniach ,,Codex Astartes".  Zakon Kosmicznych Wilków jest podzielony na dwanaście Wielkich Kompanii, które można porównać do plemion rządzonych przez królów-wojowników, wspomaganych przez rady starców. Dowódca Wielkiej kompanii jest nazywany Wilczym Lordem, nad tym wojownikiem stoi już tylko Wielki Wilk.Każda Wielka Kompania posiada własną kwaterę główną i swoje terytorium wydzielone wewnątrz ogromnej zakonnej fortecy, ale także własną flotę, zbrojownię, kuźnie oraz inne obiekty potrzebne do sprawnego funkcjonowania. 

Kosmiczny Wilk 2

Kosmiczny Wilk z Wielkie Kompanii Gunnara Czerwonego Księżyca

Niemal pod każdym względem jest to oddzielne, samowystarczalne bractwo. Wielkie Kompanie posiadają także własne, starożytne zwyczaje, niezwykłych bohaterów i wojenne tradycje, które kultywują po dziś dzień. Kompanie biorą swoje nazwy od imion Wilczych Lordów, którzy aktualnie dowodzą Wielką Kompanią. Po śmierci Wilczego Lorda jego następca jest wybierany przez przybocznych zmarłego, którzy należą do Wilczej Straży. Kompania zmienia wtedy nazwę na imię nowego Lorda. Tytuł Wilczego Lorda jest tak zaszczytny, że każdy nowy Lord za wszelką cenę chce być przynajmniej tak mężny i waleczny jak jego poprzednik. W ten oto sposób Wielkie Kompanie nie mają stałego charakteru, jak ma to miejsce w przypadku innych Zakonów Kosmicznych Marines i zmieniają się na przestrzeni wieków pod wpływem kolejnych dowódców. Kiedy Marines awansuje do rango Wilczego Lorda, musi on wybrać swój emblemat ze starożytnej symboliki fenrisjańskiej. Nowy symbol trafia na chorągwie kompanii i często jest malowany na pancerzach Marines, którzy wchodzą w jej skład.W historii Kosmicznych Wilków było wielu mniej lub bardziej znanych Wilczych Lordów. Niektórzy z nich powtarzali symbole znanych Lordów aby oddać im hołd.

Kompania Wielkiego Wilka

Jedna z Wielkich Kompanii nazywana jest Kompanią Wielkiego Wilka. Kiedy 

Kosmiczne Wilki 3

Zakonna chorągiew Kosmicznych Wilków

Wielki Wilk ginie cały zakon Kosmicznych Wilków wybiera nowego Wielkiego Wilka spośród dwunastu Wilczych Lordów. ,,Wybory"  mają miejsce w samym sercu Kła i polegają na wrzucaniu kamieni z runą preferowanego kandydata do Smoczego Czerepu. Nowym Wielkim Wilkiem zostaje ten Lord, którego liczba kamieni będzie największa w momencie, kiedy wybije północ. Głosowanie kończy się zazwyczaj wyraźną przewagą jednego z kandydatów, ale może też dojść do sytuacji, kiedy dwóch Lordów otrzyma taką samą liczbę głosów. Dochodzi wtedy do pojedynku obu kandydatów, rozgrywającego się przy stole stojącym w Wielkiej Sali - na wzór pojedynku pomiędzy Lemanem Russem i Imperatorem, który miał miejsce przed tysiącami lat. Zwycięzca z uśmiechem pomaga wstać pokonanemu rywalowi i zostaje obwołany nowym Wielkim Wilkiem. Zasadniczą różnicą między Kompania Wielkiego Wilka a innymi  Wielkimi Kompaniami jest emblemat, który zawsze jest taki sam. To Wilk Kroczący Pośród Gwiazd, starożytny symbol samego Lemana Russa, który widnieje także na zakonnej chorągwi.

Wielki Krąg

Wielki Krąg to symboliczne przedstawienie aktualnej organizacji zakonu Kosmicznych Wilków. 

Wielki Krąg

Wielki Krąg

Każdy element to ręcznie rzeźbiony kamień przyozdobiony runami i licznymi emblematami, które reprezentują Wilczego Lorda. Wielki Krąg znajduje się na środku Komnaty Wielkiego Wilka, u samego szczytu Kła. Na samym środku kręgu znajduje się kamień Wielkiego Wilka, z podobizną Wilka Kroczącego Pośród Gwiazd. Jest on obracany aby móc wskazać, który z Wilczych Lordów jest obecnie Wielkim Wilkiem. Każdy kamień jest tak ciężki, że musi go podnosić dwunastu najsilniejszych Kosmicznych Wilków. Tworzenie i umieszczanie kamienia w należnym mu miejscu są zadaniami, do których podchodzi się z ogromną ostrożnością, ponieważ zniszczenie kamienia zwiastuje haniebny koniec Wielkiej Kompani do której należy. Kiedy Wilczy Lordowie umierają, ich kamienie usuwane są z Wielkiego Kręgu i zabierane do Gaju Bohaterów, gdzie układa się je wokół najstarszego kamienia, należącego do samego Russa. Tutaj spoczną na wieki w ogromnych pierścieniach i będą przypominały o bohaterskich dowódcach Kosmicznych Wilków.

Trzynaście Wielkich Kompanii.

  • Wielka Kompania Ragnara Czarnogrzywego - Liczy prawie dwustu wspaniałych wojowników, którymi dowodzi niezrównany ostatni z rodu Gromowych Pięści.
  • Wielka Kompania Kjarla Ponurokrwistego - Ta wielka Kompania specjalizuje się w walce miotaczami ognia, aby upodabniać się do ich symbolu Ognistego Wilka.
  • Wielka Kompania Engira Zguby Krakenów - Ta wielka Kompania specjalizuje się w walkach gwiezdnych okrętów, jej członkowie to także świetni zwiadowcy. A ich Wilczy Lord Engir, to prawdziwy wilk morski i urodzony żeglarz. Wsławiona udanym zniszczeniem w 877.M41 Wieloryba Próżni.
  • Wielka Kompania Svena Krwawego Skowytu - To Kompania specjalizująca się w walce wręcz. Jej wojownicy tatuują sobie na ciele liczne runy i sceny z ich życia, które z czasem układają się w wielką historię.
  • Wielka Kompania Logana Grimnara - Wszyscy członkowie tej kompanii są wręcz fanatycznie oddani swojemu Lordowi Loganowi Grimnarowi, który jest Wielkim Wilkiem.
  • Wielka Kompania Haralda Wilka Śmierci - Tej Wielkiej Kompanii towarzyszą w walce watahy wilczych bestii z krwi i kości, cybernetycznych konstruktów, a nawet duchów tych lojalnych towarzyszy.
  • Wielka Kompania Bjorna Wilka Burz -  Działaniom Wielkiej Kompanii Bjorna Wilka Burz zawsze towarzyszy mieszanka ogromnego hałasu, zastraszenia oraz splendoru. Sam Bjorn jest owłosioną górą mięśni o czerwonej twarzy, której obcy jest spokój i autorefleksja.
  • Wielka Kompania Erika Morkaia - Wilczym Lordem jest Erik Morkai ponury i srogi wojownik. W skład jego Kompanii wchodzi wielu Wilczych Zwiadowców, podobnych mu weteranów, którzy wielce sobie cenią taktyczne zacięcie swojego dowódcy.
  • Wielka Kompania Kroma Smoczego Oka - Kochający rywalizację, Krom uwielbia brać udział we wszelkiego rodzaju zmaganiach z innymi Wilczymi Lordami. Tak jak inne Kosmiczne Wilki Kromponad wszystko pragnie wykazać się w bitwie. W jego Kompanii znajduje się wielu członków Wilczej Straży, ponieważ Srogooki uważa, że każdy akt męstwa należy odpowiednio wynagradzać.
  • Wielka Kompania Egila Żelaznego Wilka -  Wielka Kompania składa się głównie z pojazdów i maszyn bojowych. Pancerne szturmy Kompani Egila słyną w całym systemie fenrisjańskim. Wszystkim znane są opowieści o watahach ryczących pojazdów transportowych, które odcinają drogę ucieczki ofiarom, kiedy ciężkie czołgi wydzierają krwawe luki w wrogiej armii.
  • Wielka Kompania Gunnara Czerwonego Księżyca - Wilczy Lord Gunnar to grzmiący, roześmiany, zwalisty niczym góra człowiek-niedźwiedź ponad wszystko ceni swoich weteranów z Długich Kłów, zapewniających mu doskonałe towarzystwo podczas ucztowania oraz walki.
  • Wielka Kompania Brana Czerwonopyskiego - Ulubiona strategia Brana polega na przeprowadzeniu silnego frontalnego uderzenia, zmuszającego przeciwnika do wycofania się wprost pod lufy oczekujących na tyłach Szarych łowców. Dzikość jego kompanii jest legendarna - wrogie siły, które znajdą się w potrzasku Wielkiej Kompanii Brana, zostają prawie dosłownie rozerwane na strzępy.
  • XIII Kompania - W wielkim Kręgu znajduje się jeden pusty kamień należał on kiedyś do Wielkiej Kompanii Jorina Krwawego Skowytu, której członkowie nosili miano Pomiotów Wulfena. To oni w czasach Herezji ścigali Magnusa Czerwonego, uchodzącego w głąb Osnowy. Z czasem kamień stał się symbolem wszystkich Wielkich Kompanii Kosmicznych Wilków, które zostały rozbite w walce, zaginęły podczas kampanii lub złamały przysięgę wierności i dlatego jest przedmiotem wielu spekulacji. Niewielu obcych widziało ten kamień lub słyszało o jego istnieniu. Z kolei sugerowanie, jakoby kompania „przechodziła do trzynastego Kamienia" jest poważną zniewagą. Dlatego też dla wszystkich szokiem było gdy zaginiona od 10 tysięcy lat kompania pojawiła się nagle podczas 13 - tej krucjaty Abaddona stając ponownie obok wojsk Imperium przeciw pomiotom Chaosu. Weterani wielu mileniów walk w samym środku Oka Grozy z pewnością są jedną z najsilniejszych broni ludzkości. Warto wspomnieć, iż w tej kompanii ze względu na doświadczenie występują zamiana rangi. Szarych Łowców zastępują Szarzy Zabójcy. Nie występują jednak wśród wojowników krwawe szpony, spowodowane jest tym, że zginęli bądź zdążyli awansować w hierarchii.

Powiązane postacie

- Leman Russ - Patriarcha Legionu Kosmicznych Wilków.

- Logan Grimnar - Wielki Wilk, Król zakonu Kosmicznych Wilków. 

- Bjorn Mocarnoręki - Ostatni członek Kompani Lemana Russa, pobłogosławiony pancerzem Drednot.  

- Ulrik Zabójca - Największy Kapłan wilków, mentor.   

- Arjac Skalista Pięść - Czempion Logana Grimnara 

- Lukas Łgarz - Syn Wojny, Krwawy Szpon 

- Njal Gromowładny - Potężny Kapłan Run 

- Canis Syn Wilka - Wilczy Strażnik 

- Ragnar Czarnogrzywy - Najmłodszy z Wilczych Lordów.

Źródła

Kodeks: Kosmiczne Wilki (5 edycja)

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki