FANDOM

Ten artykuł bezpośrednio powiązany jest z serią Dawn of War, więcej informacji znajdziesz na:

Dawn of War Polska

LEWY cudzysłów
Jestem siłą Gorka i Morka!
PRAWY cudzysłów

—Gorgutz Wyrwiczerep

Gorgutz Wyrwiczerep (ang. Gorgutz 'Eat 'Unter) zwany również Gorgutzem Łapaczem Czerepów - Arcyherszt z Klanu Wrednych Słońc, który swoją długą i bogatą karierę zaczął na planecie Lorn V. Zwany "Silą Gorka i Morka" prowadził przynajmniej cztery Waagh! w końcówce 41 milenium.

Historia

Geneza

"- Mam wienkszy mózg niż ty! Mówie że uciekamy!

-
Gorgutz profile

Gorgutz na Lorn V

A ja mówie, żebyś zamknoł pysk! Ja tu jezdem Szefem! Pytania? Dobrze!"

- pierwszy i ostatni dialog między nieznanym Hersztem a Gorgutzem

Lorn V była przed latami imperialnym cywilizowanym światem, jednak po heroicznej acz nieudanej obronie planeta znalazła się we władaniu Bandy Pożeraczy Światów. Wszyscy imperialni obywatele uciekli, poddali się Chaosowi bądź stali się ofiarami berserkerskiego szału oddziałów Lorda Crulla. Na planecie przebywali jednak również Orkowie.

O ile zielonoskórzy stanowili znaczne wyzwanie dla Planetarnych Sił Obronnych, Marines Chaosu byli w stanie spokojnie sobie z nimi poradzić. Po stosunkowo niedługim czasie Pożeracze Światów zdołali rozbić orkowe natarcia na swoje pozycje a następnie odepchnąć ich do swego rodzaju "rezerwatu" - pustkowia, w którym upchnięci razem agresywni zielonoskórzy szybko rozpadli się na wiele plemion i dali się pochłonąć bratobójczym wojnom. Do tych konfliktów dołączali również wyznawcy Khorne'a, chcący przelać krew dla swojego Boga. Problem polegał jednak na tym, że rozbici Orkowie nie stanowili dla Marines godnego przeciwnika i a przez to krew zamiast lecieć całymi strumieniami, jedynie kapała pojedyńczymi kroplami.

W takiej właśnie sytuacji był Lorn V, gdy planeta po raz pierwszy usłyszała o Gorgutzu. Potężny ork pojawił się na polu bitwy w samym środku trójstronnej potyczki pomiędzy dwoma Klanami i wyznawcami Khorne'a. Herszt jednego z Klanów, wiedząc że nie zdoła wygrać walki, nakazał natychmiastowy odwrót. Nie zdążył jednak wprowadzić swoich zamiarów w życie- dosłownie kilka sekund później za jego plecami pojawił się Wyrwiczerep, który zamordował tchórzliwego Herszta. Pozostali na polu bitwy nieliczni podwładni trupa szybko przeszli pod komendę silniejszego Orka.

W tym momencie warto zauważyć, że Gorgutz pojawił się na Lorn V dosłownie znikąd - samotny zielonoskóry, dość silny by zamordować lidera Klanu, musiał skądś nabyć swoje umiejętności. Niewykluczone że Wyrwiczerep stracił swoją oryginalną bandę w czasie walk z innymi Orkami bądź Chaosem, jednak znacznie bardziej interesująca teoria głosi, że Gorgutz może w ogóle nie pochodzić z Lorn V. Mógł być Hersztem z innej planety, bądź piratem którego okręt rozbił się na lodowej planecie. Są to jednak jedynie teorie.

Jednocząc Klany

"- No, kto jezd Wielkim Szefem?!

- Ty, Gorgutz! Ty jezd najwienkszy, najtfartszy Szef! Wienkszy niż Nazdreg! Wienkszy niż Ghazghkull!

- Nikt nie jezd wienkszy niż Ghazghkull ty tempy bucu! Przynajmniej na razie..."

- rozmowa pomiędzy Gorgutzem a jego Burszujem

Wyrwiczerep był ambinym Orkiem - oczywiste więc było że nie zadowoli się  jedynie garstką Rębaczy. Jego celem było powołanie Waaagh! które obejmie całe Lorn V, jednak do tego potrzebował znacznie liczniejszych oddziałów. Rozbite na Klany społeczeństwo zielonoskórych musiało zostać zjednoczone. Cytując Herszta: "Orkowie kochajom trzy rzecz. Walke, walke i sztandary". Zgodnie z tą myślą Gorgutz wyruszył, by zniszczyć sztandary innych Klanów i zastąpić je swoim.

Pierwszym Klanem jaki stanął na drodzę Wyrwiczerepa byli Czachołamacze. Nie byli oni wyjątkowo liczni, jednak bez wachania stawili czoła Hersztowi i jego podwładnym. Nim jednak walka mogła rozpętać się na dobre, Gorgutz i jego Rębacze zniszczyli Sztandar Czachołamaczy, ukazując swoją siłę i dominację. Tym sposobem pierwszy Klan ukorzył się przed Wyrwiczerepem.

Dzięki zdominowaniu tej organizacji, Gorgutz zyskał stałą bazę, którą mógł rozbudować i z której mógł rekrutować więcej Orków. Na planowanie nie było zbyt wiele czasu (ani zapewne chęci)- gdy tylko oddziały Herszta wyruszyły z bazy, natrafiły na Rębaczy z Klanu Wdeptywaczy. Przeciwnik został szybko wyeliminowany a Gorgutz ruszył w dalszą drogę.

Palnikowcy, Rakietowcy i Szybcy Mekaniacy szybko padli przed swoim nowym Hersztem, a wraz z nimi wszystkie ich zasoby i technologię.  Problem pojawił się przy Klanie Wdeptywaczy, którego obóz otoczony był murem z czasów dominacji Imperium. Gorgutz wiedział że nie ma dość sił by zniszczyć ludzkie fortyfikacje, szczególnie elektryczną bramę - dlatego właśnie postanowił najpierw odciąć je od zasilania.

Po zlokalizowaniu generatorów, Gorgutz rozstawił Pancerwały na wzgórzu, z którego ich Rakietomioty mogły je trafić. Przez cały ten czas Szturmiarze Wdeptywaczy próbowali przeszkodzić Wyrwiczerepowi w jego wysiłkach. Nie powiodło im się.
Top10animeplottwists

Ostatnie chwile lidera Wdeptywaczy

Gdy wszystkie generatory zostały zniszczone, główna brama fortyfikacji padła a wraz z nią bariery oddzielające Orków od Rozgniataczy. Jeden z nich po wyjściu na wolność pożarł zaskoczonego lidera Klanu. Pomimo pozbawienia przywództwa, Wdeptywacze nadal utrzymali jedność. Ich siły starły się z armią Gorgutza w wielkiej bitwie i chociaż Herszt czuł już zapach swoje zwycięstwa, postanowił pomóc szczęściu

Ciekawostki

  • Szanuje Ghazghkulla do tego stopnia, że skarcił swojego Burszuja za nazwaniem go większym od legendarnego Arcyherszta.

Źródła

Kodeks: Orkowie 4 edycja

Dawn of War: Winter Assault

Dawn of War: Dark Crusade

Dawn of War: Soulstorm

Dawn of War III