LEWY cudzysłów
Mimo śmierci, wciąż służę.
PRAWY cudzysłów

—Davian Thule, drednot Krwawych Kruków

Dreadnought Video00:45

Dreadnought Video

Drednot Mark V Wzór Castraferrum, zakonu Krwawych Kruków podczas patrolu.

Drednot (ang. Dreadnought) jest pojazdem, maszyną kroczącą, używaną przez Adeptus Astartes, a także siły Inkwizycji, mianowicie Szarych Rycerzy, zapewniającą bliskie wsparcie ogniowe, lub zależnie od jego wariantu wyposażenia, także walcząc wręcz z np. Drednotem Chaosu. Oczywiście nie ma on problemu z innymi maszynami. Równie dobrze niszczy on mury swoimi ciężkimi hydraulicznymi ramionami wyposażonymi w zabójcze pola energetyczne, które pozwalają przebić się przez pancerze.

Pojazd ten jednak, wyróżnia się czymś innym niż tylko tym że może zapewniać ogromne wsparcie żołnierzom swoją siłą ognia podczas bitew. Mianowicie głównym jej celem jest utrzymanie śmiertelnie rannego brata zakonnego wewnątrz sarkofagu, aby mógł on nie tylko brać udział w bitwach na chwałę Imperium i Imperatora, lecz także aby mógł służyć radą i swoją ogromną wiedzą członkom zakonu. Wielu z braci uhonorowanych tymi świętymi pancerzami, to weterani setek tysięcy bitew, których doświadczenie, kunszt i umiejętności byłby nieocenioną stratą dla zakonu, niektórzy z nich pamiętają niekiedy czasy Herezji Horusa, dlatego też dla zakonu są oni cennymi, wciąż żyjącymi, relikwiami tych mrocznych czasów.

Wnetrze Drednota

Przekrój Drednota (fanart)

Dzięki umiejętnościom i współpracy Zbrojmistrzów i Konsyliarzy, brat uhonorowany pancerzem, nie traci ani odrobiny swych umiejętności jakie posiadał w swoim wcześniejszym życiu. Mianowicie, potrafi wciąż walczyć z tak samo wielką zawziętością i oddaniem jak przedtem, jednakże z tą różnicą że posiada on o wiele większe i silniejsze uzbrojenie, pozwalające mu na niszczenie pojazdów jednym machnięciem swojej mechanicznej ręki łącząc to jednocześnie z wytrzymałością przewyższającą niejeden czołg. Bracia zamknięci wewnątrz, dzięki swojemu doświadczeniu zdobywanemu przez swoje życie, mogą podczas wielu ataków i obron także służyć jako dowódcy, prowadząc swoich braci do boju.

Standardowe wyposażenie pojazdu

Clearing the area.

Drednot Model Mark V wzór Fusorio, zakonu Krwawych Aniołów, oczyszczający teren.

Drednot jest śmiercionośną maszyną kroczącą o wytrzymałości czołgu, jednakże brat siedzący wewnątrz nic nie zrobiłby bez wyposażenia, które zdolni zbrojmistrzowie wraz z serwitorami montują na ich nowej skórze przed bitwą. Standardowe modele używane przez Adeptus Astartes to Mark IV i Mark V, wyposażone w broń do walki na dystans, a także jedno hydrauliczne ramię do walki wręcz z innymi pojazdami. Mianowicie pojazd może zostać wyposażony w przeróżną ilość broni do walki na dystans.

  • Działko szturmowe - Wielolufowe działko szturmowe z którego można prowadzić ciągły i celny ostrzał. Idealne do przeprowadzania zmasowanego ostrzału, a także zapewniania ognia osłonowego podczas wielu szturmów. Amunicja do broni jest montowana w skrzynce przy ramieniu za działkiem, dzięki czemu w warunkach polowych można szybko dokonać ponownego załadowania nowej taśmy. Idealna broń przeciwko zmasowanym ilościom piechoty, a także lekko opancerzonym pojazdom.
  • Działo plazmowe - Działo plazmowe używa pól magnetycznych do wystrzelenia gorących strumieni plazmy przepalających się przez każdy materiał. Może być ona także zamontowana na Drednocie. Posiada takie same właściwości z tą różnicą że pojazd może używać jej w ruchu. Idealna przeciwko wszystkim rodzajom celów, niestety szybkostrzelność pozostawia wiele do życzenia.
  • Podwójnie sprzężone działo laserowe - Broń strzelająca podwójną wiązką laserową, potrafiącą przebić się przez najgrubsze pancerze pojazdów. Podobnie jak działo plazmowe, może ona być używana przez Drednota w ruchu i także jej szybkostrzelność pozostawia wiele do życzenia.
  • Podwójnie sprzężony ciężki bolter - Są to najzwyklejsze dwa ciężkie boltery sprzężone ze sobą i zamontowane w podobny sposób jak działko szturmowe, także ze skrzynką amunicyjną zaczepioną za bronią w ramieniu. Broń ta jest równie dobra co działko szturmowe przeciwko piechocie jak i lekkim pojazdom.
  • Podwójne sprzężone działo półautomatyczne - Są to dwa działa półautomatyczne strzelające zależnie od załadowanej amunicji pociskami przeciwpancernymi, odłamkowymi lub odłamkowo-burzącymi. Zależnie od przewożonej amunicji potrafi ona być skuteczniejsza przeciwko piechocie, pojazdom lub budynkom. Montowana jak wszystkie bronie, jako jedno z ramion pojazdu.
  • Wyrzutnia rakiet - Jest to wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet montowana jako jedno ramię. Zawiera od kilku do kilkunastu pocisków, dzięki czemu pojazd potrafi skutecznie zwalczać cele opancerzone, na dość znaczne odległości.
  • Działko Multi-Melta - Są to najczęściej dwa działa termiczne sprzężone ze sobą i montowane jako jedno ramię pojazdu.
  • Hydrauliczne ramię - Można to nazwać pięścią hydrauliczną lub jedną wielką rękawicą energetyczną, której używa drednot. Jest ona jedną z broni do walki wręcz jakiej może używać Drednot. Łącząc pole energetyczne z hydrauliką pojazdu, Brat siedzący wewnątrz potrafi jednym ciosem przepołowić czołg. Natomiast inne typy uzbrojenia do walki wręcz, są zarezerwowane dla niestandardowych wzorów i dość często używane w trakcie wyspecjalizowanych misji.
  • Miotacz ognia - Jest to najzwyklejszy miotacz ognia który posiada drednot, najczęściej jest on montowany pod pięścią hydrauliczną.

Dodatkowe wyposażenie pojazdu.

Zależnie do modelu Drednota, ma on dostęp do mniej lub bardziej niszczycielskiego wyposażenia ze swojego arsenału, często niedostępnego dla innego modelu. Np.: pięść hydrauliczna Drednota MK I musiałaby przejść odpowiednie modyfikacje aby zostać zamontowaną na MK V, podobnie i w drugą stronę.

  • Piłopięść - Często zwane piłorękawicą. Jest to dość sporych rozmiarów, jednakże krótki w porównaniu do samej wielkości, miecz łańcuchowy montowany w jednym z ramion drednota.
  • Wiertło oblężnicze. - Jest to, najczęściej w formie trzech kul, wiertło górnicze sprzężone z wewnętrznym miotaczem ognia, znajdującym się pomiędzy wirującymi kulami.
  • Szpony oblężnicze. - Są to nic innego jak trzy szpony oblężnicze montowane w miejscu pieści hydraulicznej używanej przez drednota. Jak sama nazwa wskazuje służą one drednotowi w celu przebicia się przez oblegane fortyfikacje.
  • Młot sejsmiczny - Jest to nic innego jak kolejna broń oblężnicza której może używać ten wspaniały pojazd. Zadaniem młota, w przeciwieństwie do szponów czy wiertła, nie jest przebicie się przez fortyfikację, lecz rozbicie jej w drobny mak. Wyglądem przypomina najczęściej młot lub miecz z orlą głową.
  • Broń nemezis. - Zarezerwowana tylko dla Szarych Rycerzy. Wyglądem przypominająca najczęściej Halabardę tylko w powiększonej wersji.
  • Broń Volkite - Jest to bardzo stara i potężna broń, której nieliczne egzemplarze pozostały w Imperium. Działająca na podobnej zasadzie co broń termiczna, jednak o wiele większym zasięgu i mocy zdolnej do zniszczenia wszystkiego co tylko stanie na drodze promienia.
  • Montowane w kadłubie bronie do walki dystansowej. - Są to zarezerwowane tylko dla Modeli MK II i III bronie. Najczęściej montowane w dwóch sprzężeniach, w potężnym pancerzu,  po jednym na biodro pojazdu. Występujące pod postaciami dział termicznych, Volkite czy plazmowych, jak również ciężkich miotacze ognia.
  • Broń montowana w rękawicy. - Drednoty MK I i III, w przeciwieństwie do MK IV i V, miały uzbrojenie wmontowane w broń do walki wręcz. Wliczając w te bronie wiertła i szpony górnicze. Podczas gdy w nowszych typach jest ono montowane zewnętrznie i to nie zawsze. Co więcej, uzbrojeniem montowanym w rękawicy być mógł ciężki miotacz ognia, działo termiczne, plazmowe lub Volkite, a nawet ciężki bolter.
  • Broń montowana w ramionach - Modele MK II i III miały opracowane własne, wyspecjalizowane uzbrojenie do walki dystansowej, dzięki któremu mogły spełniać one swoje zadanie lepiej i szybciej. W wypadku MK II była to podwójnie sprzężona wyrzutnia rakiet Aiolos, która z systemem namierzania pozwalała na szybkie niszczenie celów. W wypadku MK III było to Działko Szturmowe Leviathan, które tak naprawdę jest poczwórnie sprzężonym działkiem półautomatycznym strzelającym potężnymi pociskami odłamkowo-burzącymi lub przeciwpancernymi, zależnie od doboru amunicji.

Opcjonalne wyposażenie pojazdu

Drednot Mark IV

Drednot Mark IV wzór Castraferrum.

Pojazd oprócz dwóch ramion, w których musi mieć zamontowane uzbrojenie, może także zostać wyposażony w dodatkowe przyrządy ułatwiające mu wykonanie misji. Mowa tutaj o nie tylko dodatkowym uzbrojeniu ale także o najzwyklejszych i najprostszych urządzeniach.

  • Wyrzutnia granatów dymnych - Pojazd może zostać wyposażony w wyrzutnie granatów dymnych, która potrafi utworzyć znaczną zasłonę dymną ograniczającą widoczność wroga.
  • Reflektor - Pojazd może zostać wyposażony w reflektor, który służy mu do oświetlania drogi podczas przeczesywania ciemnych miejsc, lub oświetlania celów, które wówczas pojazd atakuje, lub ostrzeliwuje.
  • Miotacz ognia - Jest on dość często montowany pojedynczo lub podwójnie pod ramieniem hydraulicznym, aby drednot przebijający się prze mur, np. Bunkra mógł szybko go oczyścić z wrogów wewnątrz.
  • Bolter szturmowy - Montowany pod ramieniem hydraulicznym.
  • Pojedyncza rakieta przeciwpancerna - jest to rakieta przeciwpancerna jednorazowego użytku w celu zniszczenia lub znacznego uszkodzenia pojazdu nieprzyjaciela.
  • Dodatkowe płyty pancerne - zwiększające one wytrzymałość jednostki na większy ostrzał i zmniejszają ryzyko penetracji przez potężniejsze bronie, dzięki czemu drednot może dłużej walczyć.

Pancerz pojazdu

Drednot, to tak naprawdę rozbudowana wersja pancerza, chociaż klasyfikująca się jako mech, a poprzez swoją wielkość i wagę, jako pojazd. Wyposażona w systemy podtrzymujące śmiertelnie rannego brata, tak aby ten mógł służyć zakonowi, nie tylko swoim uzbrojeniem, lecz także słowem. Brat taki wówczas został zamknięty w pancerzu Drednot Mark V, lub rzadziej Mark IV, które są mniej elastyczne w kwestii uzbrojenia, a jeżeli dokonywał czynów bohaterskich, nawet jak na Marines, może zostać umieszczony w jednym ze starszych, często uważanych za lepsze, modeli drednota. Oczywiście o ile zakon posiada taką perełkę dawnych czasów w swojej zbrojowni, a przecież one należą do rzadkości.

Modele pojazdu I, II, III, IV i V

Contemptor Dreadnought

Model Contemptor wzór Castraferrum.

Oczywiście nim powstały modele Mark IV i V, były wcześniejsze modele tego typu pojazdu. Mianowicie, dawno temu, w czasach unifikacji Terry i Wielkiej Krucjaty, doświadczenie i oddanie niektórych wojowników było bardzo cenne. Utrata takiego potężnego wojownika znacząco osłabiała morale, a także skuteczność w boju, albowiem jeśli ginął bardzo doświadczony wojownik, ktoś musiał go zastąpić i przejąc jego obowiązki. Jeszcze nawet podczas walk o unifikację Terry pierwszy model tego pojazdu wiernie oddawał swoje zadanie, przedłużał życie śmiertelnie rannych wojowników aby ci mogli walczyć dalej. Z czasem Mechanicum opracowało nowe modele pojazdu, które również pozwalały ciężko rannemu, wręcz konającemu, żołnierzowi dalej walczyć i dzielić się wciąż swoim bojowym doświadczeniem z resztą braci i to z większą siłą i mocą. Niestety, podczas Wielkiej Krucjaty, a później Herezji Horusa, przetrwała zaledwie garstka wciąż sprawnych maszyn Mark I,II i III. Teraz te relikwie wciąż znajdują się w arsenale Adeptus Astartes, jednakże zarezerwowane są dla największych bohaterów Imperium. Zastosowanie modeli I, II i III jest równie podobne co do powszechniejszych modeli Mark IV i V.

Model Mark I Contemptor

Dreadnought

Drednot w walce z heretykami.

Pojazd modelu Mark I cechuje tak właściwie bardzo humanoidalna budowa, z tą różnicą, że bliżej mu do ogromnego pancerza terminatora niżeli człowieka, w którym to śmiertelnie ranny wojownik znajduje się wewnątrz centralnej części kadłuba. Jego nowe ciało jest w pełni hydrauliczne, a jego ręce i nogi są teraz przeznaczone tylko i wyłącznie do niszczenia wroga Imperatora. Pojazd jest zbudowany z różnego typu metali, w dużej mierze ceramitu. Jednak najlepszą rzeczą w tym wszystkim jest to, iż model ten posiada własny, osobisty fabrycznie montowany generator osłony, podczas gdy inne, nowsze, drednoty Mark IV i V takiego nie posiadają. Dzięki temu jest on bardzo wytrzymałą maszyną kroczącą zdolną do długotrwałej walki z wrogiem. Mierzący prawie pięć metrów pojazd podobnie jak jego późniejsze odpowiedniki jest także w stanie zostać przezbrojony w różne wzory uzbrojenia, standardowe jak i nie. Wykorzystując do tego, każdą broń jaka jest kompatybilna z modelem Mark I. Od zwykłej pięści hydraulicznej charakterystycznej dla drednotów, poprzez piłorękawice, działka szturmowe, działka półautomatyczne, aż na ciężkich działach plazmowych kończąc. Jednakże standardowym wzorem używanym do walki jest Castraferrum. Ponadto może on być wyposażany w uzbrojenie dodatkowe podczepiane pod hydrauliczną pięścią, takie jak miotacz ognia czy bolter szturmowy, nie licząc uzbrojenia wbudowanego w hydrauliczną pięść. Model ten jest najstarszym i właściwie najrzadziej spotykanym modelem podczas walk. Posiadanie takiej maszyny w zbrojowni, jest wielkim zaszczytem dla zakonu.

Mark II Deredeo

Mk II Deredeo

MK II Deredeo wzór uzbrojenia Mortis.

Model ten został wynaleziony w okresie Wielkiej Krucjaty i był stosowany podczas niej, jak również herezji Horusa. Został on przystosowany do przenoszenia ogromnej ilości uzbrojenia zasięgowego, w celu zapewnienia ogromnej siły ognia i wsparcia każdemu legionowi. Uzbrojony jest on standardowo we wzór Mortis, dźwigając po jednym podwójnie sprzężonym dziale półautomatycznym Anvilus na ramię. Ma on również wbudowane dwa podwójnie sprzężone ciężkie boltery w swoim pancernym tułowiu. Dodatkowo posiada on potężną, podwójną, baterię pocisków kierowanych Aiolos, które zamontowane są na grzbiecie pojazdu. Co w połączeniu z zaawansowanym systemem namierzającym, którego użycie, poprzez ogromne zużycie mocy wprawdzie unieruchamia pojazd, pozwala na śledzenie i zniszczenie nawet najszybszego i najbardziej zwinnego celu powietrznego czy naziemnego. Co więcej, całe uzbrojenie działa niezależnie od siebie, dzięki czemu Deredeo może prowadzić liczny ostrzał w wielu kierunkach. Poza tym, podobnie jak inne drednoty z czasów Wielkiej Krucjaty, również i on posiada osobisty generator osłony. Jednak pewien Magos Clave Nuatahc, wychodził z założenia by używać tychże potężnie wyposażonych maszyn jako chodzących bastionów odpowiadających ogniem, przez co, jeszcze w tamtych czasach, pracował nad eksperymentalnym systemem zwiększającym moc osłon. Jednak Deredeo był wysyłany do służby w ograniczonych ilościach, przez co wymuszał na legionach strategiczne jego używanie, bez narażania na niepotrzebny ostrzał. Może zostać on przezbrojony w podwójnie sprzężone działa plazmowe Hellfire, po jednym sprzężeniu na ramię, jak również podwójne boltery mogą zostać wymienione na podwójnie sprzężone ciężkie miotacze ognia, również w liczbie dwóch. Co więcej, pojazd jest w stanie nieść dodatkowe płyty pancerza. Oczywiście podobnie jak i inne drednoty może on zostać wyposażony w wyrzutnię granatów dymnych i reflektor. O ile właściwie jakikolwiek zakon posiada jeszcze tę rzadką maszynę w swojej zbrojowni.

Model Mark III Leviathan

Drednot MK III Leviathan

Mark III Leviathan.

Podobnie jak Mark I i II został wynaleziony i stworzony podczas Wielkiej Krucjaty, lecz z tą różnicą, że niemalże pod jej koniec i w kompletnym sekrecie przed Mechanicum. Leviathan został stworzony w jednym i tylko jednym celu. W byciu pojazdem oblężniczym, zdolnym do walki podczas naprawdę potężnego ostrzału i bycia zdolnym do zniszczenia każdego celu, niezależnie do tego czy to budynek, pojazd czy piechota, które staną mu na drodze. W tym właśnie celu cała jego konstrukcja została zmodyfikowana i potężnie opancerzona licznymi płytami pancernymi. Co więcej liczne i grube opancerzenie jest wzmacniane przez potężną, standardową dla starszych modeli, potężną tarczą jeszcze bardziej potęgują wytrzymałość jednostki. A, jako, że sama jednostka została stworzona w celu oblężniczym, wyposażona jest, standardowo w uzbrojenie oblężnicze, zdolne do niszczenia wrogich umocnień i linii oporu potężniejszego zbrojnego oporu. Standardowym wzorem uzbrojenia jest wzór Furioso, a jego wyposażenie stanowią pazury oblężnicze z wbudowanymi działami termicznymi. Po za tym uzbrojenie dodatkowe stanowią dwa podwójnie sprzężone działa plazmowe zamontowane w kadłubie. Jednak nie jest to jego jedyne uzbrojenie, gdyż może zostać on wyposażony, co oczywiste, w wiertła oblężnicze z wbudowanymi miotaczami ognia lub działem termicznym. Ponadto działka plazmowe mogą zostać wymienione na podwójnie sprzężone ciężkie miotacze ognia w liczbie dwóch lub podwójnie sprzężone działka Volkite, również w liczbie dwóch.

Model Mark IV

Obecnie w powszechnym, lecz nieco mniejszym niż Mark V jest model Mark IV który jest nieco mniej elastycznym, i starszym modelem tego typu pojazdu. Mimo tego, wciąż jego główna funkcja podtrzymywania życia się nie zmieniła.. Charakterystyczną cechą tego pojazdu jest widoczny hełm Kosmicznego Marines, który tak naprawdę jest tylko ozdobą, jak również bardziej pionowe płyty i często różne charakterystyczne dla zakonu ozdoby. Posiada on także hydrauliczne podwozie. Ponadto pojazd dość często jest określany mianem Czcigodnego, albowiem tylko najznamienitsi wojownicy zakonu mogą dostąpić zaszczytu umieszczenia w takiej relikwii. Jak wcześniej wspomniano, pojazd jest mniej elastyczny. Mianowicie nie może on przenosić niektórych typów uzbrojenia, albowiem po prostu nie jest on w stanie ich obsługiwać. Po za tym, każda inna broń, jeżeli tylko spełnia wymagania, może zostać na nim zamontowana. Dość często pojazdy tego modelu są przystosowywane do wzoru Furioso, czyli do walki wręcz w której rozszarpują wrogie pojazdy czy przeciwników na części. Dość często pod pięścią hydrauliczną jest zamontowany miotacz ognia lub inna broń do walki dystansowej, Ponadto, mogą one mieć, ale nie muszą, zamontowany generator osłony w postaci żelaznej aureoli.

Model Mark V

Blood Ravens Dreadnought

Drednot Model Mark V wzór Castraferrum, II kompanii Zakonu Krwawych Kruków.

Jest modelem bardziej powszechnym i częściej stosowanym niż Mark IV, nie wspominając już o starszych modelach, których zobaczenie na polu bitwy graniczy z cudem, lub w długoletnim żywotem. Mark V jest modelem bardziej elastycznym jeśli chodzi o kwestię uzbrojenia. Jest on podobnie jak Mark IV opancerzony, jednakże posiada już cybernetyczne podwozie, a płyty pancerza są pod większym kątem. Niestety dość dużą bolączką tego modelu jest przeszkolony wizjer przez który ranny brat obserwuje pole bitwy. Wprawny snajper, pomimo tego, że maszyna rozrywa właśnie jego towarzyszy czy niszczy pojazdy, potrafi wycelować i zabić jednym strzałem brata siedzącego wewnątrz.. Wówczas pojazd staje się tylko i wyłącznie kupą złomu zalegającą na polu bitwy. Mimo tej ogromnej wady, której do tej pory nie wyeliminowano z nieznanych powodów, pojazd jest naprawdę dobry, a możliwość zamontowania różnorodnego uzbrojenia jest jedną z większych cech tego pojazdu, co tylko potwierdza jego skuteczność na polu bitwy.

Opancerzenie pojazdu MK IV i V

SM vs Tau

Drednot Mark V Wzór Castraferrum, zakonu Ultramarines walczący z pancerzami bitewnymi Tau.

Pojazdy te swoją nadzwyczaj ogromną wytrzymałość zawdzięcza temu iż płyty pancerne są wykonane z wielu stopów, jednakże największą ilością używanych materiałów jest ceramit, plastal i adamantium. Oczywiście każda z płyt jest błogosławiona wieloma modlitwami i rycinami. Dodatkowo pancerz jest pod pewnym kątem, dzięki czemu ochrona jaką zapewnia pancerz jest jeszcze większa, a przy odrobinie łaski imperatora pocisk może się odbić rykoszetem i trafić we wrogą jednostkę. Co więcej, przy starszych typach wytrzymałość potęguje jeszcze generator osłony. Dlatego też mało broni ręcznych, a także wielkokalibrowych jest w stanie chociażby zarysować tę pancerną powłokę. Dopiero najpotężniejsze bronie są w stanie ją zniszczyć.

Dane Techniczne Adeptus_Mechanicus Modelu Mark V Modelu Castraferrum

Nazwa pojazdu Drednot Główne uzbrojenie Pięść hydrauliczna
Świat macierzysty Mars Uzbrojenie dodatkowe Podwójnie sprzężone działo laserowe
Znane wzory I-XXVI Kąt ostrzału pojazdu 360o
Załoga Ciężko ranny wojownik zakonu Kąt ostrzału broni -90o do 90o
Jednostka napędowa Reaktor termiczny Amunicja do broni głównej BRAK
Waga 12 ton Amunicja do broni dodatkowej 100 Strzałów z pakietów energetycznych
Długość 2200 mm Pancerz przedni/boczny/tylni 75 mm
Szerokość 3400 mm Pancerz górny/dolny 75 mm
Wysokość 3700 mm Maksymalna prędkość na drodze 10 km/h
Prześwit 450 mm Maksymalna prędkość poza drogą 5 km/h

Wzory pojazdu

Drednot jest maszyną kroczącą. Każdy z modeli jest wyposażony w podstawowy wzór uzbrojenia Castraferrum. Czyli jedna broń do walki wręcz, najczęściej jest to pięść hydrauliczna, i jedna dowolna broń do walki na dystans, nie licząc broni dodatkowych, takich jak bolter szturmowy montowany pod pięścią hydrauliczną. Jednakże na przestrzeni kolejnych lat, kolejnych bitew, powstawały nowe wzory ze względu na zmieniające się warunki panujące w tej niekończącej się wojnie. Wzorów powstało wiele, jednakże trzy z nich są najbardziej popularne. Mowa tutaj o wzorach:
Wzór Siege

Wzór Siege.

  • Wzór Siege - Wzór ten stosowany jest dość często podczas oblegania fortyfikacji, gdzie do zmasowanego ataku na okopane pozycje ruszają oddziały oblężnicze. Wzór ten opiera się na zamontowaniu na pojeździe wierteł oblężniczych, stosowanych również przez centurionów, a także miotacza ognia w drugim ramieniu, znanego jako działo inferno. Głównym zdaniem pojazdu wyposażonego w ten wzór, jest przebicie się przez grube ściany, za pomocą wiertła i użycie miotacza ognia, do oczyszczenia bunkra przez którego ścianę się przebił. Podobnie jak standardowy wzór może on zostać wyposażony w bolter szturmowy, miotacz ognia, granaty dymne, a także pojedynczą rakietę przeciwpancerną.
Wzór Ironclad-0

Wzór Ironclad.

  • Wzór Ironclad - Jest to dość niecodzienny wzór uzbrojenia. Albowiem pojazd ten jest wyposażony w dwie, najczęściej różne bronie do walki wręcz, np. Pięść hydrauliczna i pięść łańcuchowa, która tak naprawdę jest tylko powiększoną wersją rękawicy łańcuchowej. Pojazd także zamienić jedno z ramion do walki wręcz na rzecz broni dystansowej, którą jest bolter hurracane, inaczej mówiąc, jest to szcześciokrotnie sprzężony bolter. Jedną z cech wyróżniających ten wzór jest to, iż na pojeździ montuje się dwie rakiety przeciwpancerne. Dzięki czemu może on stawić czoła pojazdom w walce dystansowej. Jednakże jego główną cechą jest to iż rozrywa on je na kawałki swoim uzbrojeniem do walki wręcz. Kolejną cechą wyróżniającą ten wzór, jest to iż montuje się na pojeździe wyrzutnię granatów odłamkowych, potrafiącą zalać teren przed pojazdem gradem odłamków, zabójczych dla piechoty, a także niektórych słabo opancerzonych pojazdów. Oczywiście podobnie jak inne warianty, on także może zostać wyposażony w reflektor i wyrzutnię granatów dymnych, a także miotacz ognia i bolter szturmowy.
Wzór Hellfire

Wzór Hellfire.

  • Wzór Hellfire - Wzór ten opiera się na zamontowaniu na pojeździe dwóch typów uzbrojenia przeciwpancernego. Najczęściej wyrzutni rakiet i innego uzbrojenia, np. Multi-melta. Standardowo jednak Drednot wzoru Hellfire jest wyposażony w podwójnie sprzężony działo półautomatyczne i wyrzutnie rakiet. Dzięki czemu jest on w stanie szybko i skutecznie rozprawić się z wrogimi pojazdami. Oczywiście Drednot takiego wzoru, może zostać szybko i sprawnie przezbrojony w warsztacie polowym, tak aby mógł walczyć wręcz, jednakże równoznaczne jest to ze zmianą wzoru pojazdu. Podobnie jak standardowy wzór, może on zostać wyposażony w reflektor, pojedynczą rakietę przeciwpancerną i granaty dymne.

Inne znane wzory pojazdów.

Oczywiście powstało także wiele innych wariantów uzbrojenia, które były poniekąd próbą przystosowania pojazdów do taktyki używanych przez dany zakon, lub sytuacji w czasie walk, podczas tejże niekończącej się wojny.
Wzór Librarian

Wzór Librarian.

  • Wzór Librarian - Nie tylko zwykli bracia mogą się stać drednotami. Dzięki swoim zasługom dla zakonu, mogą nimi zostać Kronikarze, Zbrojmistrzowie, a także Kapelani. Wzór Librarian, jak sama nazwa wskazuje jest przystosowany specjalnie pod Kronikarzy, którzy zostali znacznie ranni, a ich uratowanie jest, niestety, niemożliwe. Drednot wówczas jest przystosowywany do tego aby w jego wnętrzu znalazł się Kronikarz. Montuje się kaptur pomagający w opanowaniu, a także w zwiększeniu mocy, a także dodaje się jedna z broni energetycznych, odpowiednio zwiększonych do rozmiarów pojazdu. Najczęściej jest to Halabarda lub miecz, natomiast drugie ramię wyposaża się w pięść hydrauliczną. Wzór ten jest powszechnie stosowany przez zakon Krwawych Aniołów, jednak rzadziej przez zakony sukcesorskie, a przez inne zakony Adeptus Astartes, niemalże jest nieużywany, o ile znany.
Wzór Mortis

Wzór Mortis.

  • Wzór Mortis - Wzór ten wygląda dość podobnie do wzoru Hellfire. Także jest wyposażony w broń do walki na dystans, jednakże z tą różnicą że na ramionach pojazdu są zawsze montowane uzbrojenia tego samego typu. Czyli na lewym jak i prawym ramieniu zawsze znajduje się to samo uzbrojenie. Np. podwójnie sprzężone działo laserowe, działo multi-melta. itd. Oczywiście podobnie jak i reszta pojazdów, także ten wzór wyposaża się w wyrzutnię granatów dymnych, reflektor, a także pojedynczą rakietę przeciwpancerną. Powszechnie w użyciu przez zakon Mrocznych Aniołów i również ich zakony sukcesorskie, reszcie zakonów, aż tak bardzo nie zależy na jego stosowaniu.
Wzór Furioso

Wzór Furioso.

  • Wzór Furioso - Wzór ten jest dość niecodzienny, podobnie jak Ironclad, albowiem ten wzór przekłada walkę wręcz ponad walkę na dystans. Mianowicie, wzór ten opiera całkowicie całe uzbrojenie pojazdu na broniach do walki twarzą w twarz z wrogami. Wzór ten najczęściej jest wyposażony w dwie takie same bronie, do walki wręcz, jednakże spotykane są takie, gdzie jedna broń jest inna od drugiej, najczęściej jest to powiększona wersja do rozmiarów drednota, charakterystycznego dla zakonu broń. Powszechnie jest on stosowany przez zakon Krwawych Aniołów i ich zakony sukcesorskie.Także i ten wzór może zostać wyposażony w pojedynczą rakietę przeciwpancerną, boltery szturmowe, miotacze ognia, wyrzutnie granatów dymnych, a także reflektor.
Wzór Aegis

Wzór Doomglavie.

  • Wzór Doomglavie - Jest to wzór stosowany przez Inkwizycję, a konkretnie przez zakon Szarych Rycerzy. Mianowicie jedno z ramiom pojazdu, jest zastępowane przez charakterystyczną dla tego zakonu broń. Czyli Działo psioniczne. Dodatkowo ciężko ranny brat wewnątrz wciąż jest wojownikiem, który wykazuje zdolności psioniczne, dlatego też może on wspierać swoich braci nie tylko siłą i ogniem swojego nowego ciała, lecz może wspierać ich siłą swojego umysłu. Także i ten wzór może zostać wyposażony w bolter szturmowy, miotacz ognia, wyrzutnie granatów dymnych, pojedynczą rakietę przeciwpancerną, a także reflektor.

Źródła

Space Marines 5th edition str 65

Space Marines 6th edition str 17

Codex Blood Angels 5th Edition str 74

Imperial Armour Vol 2 Space Marines and forces of the Inqusiton str 131-138, 141-142, 191, 215-218

Imperial Armour Vol 2 Second Edition War machines of the Adeptus Astartes str 164-181

Dawn of War (Gra komputerowa, wszystkie części)

The Horus Heresy - Book Five: Tempest: str.  209

Herezja Horusa: Galaktyka w Ogniu

Herezja Horusa: Fulgrim

Leviathan

Galeria pojazdów