FANDOM

Bitwa o Polię nie jest Imperium do końca znana. Wiadomo jednak, że w 790.M41 Pierworodni Vostroi z Gwardii Imperialnej walczyli z najeźdźcami z Dominium Tau, którymi dowodził Komandor Brightsword.

Historia

Kiedy Flota-Rój Kraken zaatakowała wschodnią część galaktyki, siły Gwardii Imperialnej na wielkiej liczbie planet zostały zmobilizowane, by przygotować się na walkę z nowym zagrożeniem. Widząc okazje, by poszerzyć swoje granicę, kiedy siły Imperium zostały rozproszone, Tau nie tracili czasu i natychmiast rozpoczęli aneksję okolicznych światów, z których Nimbosa była jednym z najważniejszych. Imperialna Marynarka Wojenna i Gwardia Imperialna nie miały żadnych skoncentrowanych sił w obszarze Nimbosy, więc liczne siły obcych wylądowały na planecie bez żadnych problemów. Zaraz po ustanowieniu przyczółków Komandor Brightsword natychmiast rozkazał sukcesywną eksterminację populacji. Jedyną siłą, która mogła stawić opór atakującym był 9. Vostroyański prowadzony przez Grafa Toschenko. Dowódca postanowił obwarować się mieście Polia, wiedział jednak, że nie ma szans sam zwyciężyć przeciwko znacznie liczniejszym obcym. Mógł jedynie walczyć tak długo jak to możliwe aż do przybycia posiłków, co mogło zająć tygodnie lub miesiące. Miasto świetnie nadawało się do obrony. Jego bloki mieszkalne, katedra, warsztaty i wielkie manufaktorium zostały starannie przygotowane. Zawalono kilka budynków, gruzem zablokowano ulice i wzniesiono barykady. Kilka budynków zostało starannie zaminowanych. Te które nie nadawały się do obrony zostały naszpikowane ładunkami wybuchowymi, by ludzie mogli zawalić je kiedy nadejdzie czas. Amunicja została rozłożona między trzy kluczowe lokacje a manufaktorium posłużyło jako centrum dowodzenia dowódcy i jego oficerów i nie minęło dużo czasu zanim gwardziści zaczęli nazywać fabrykę Fortecą Toschenki.

Brightsword uderza

Kiedy siły Tau dotarły do Polii zastały siły Imperium przygotowane do obrony. Inni Komandorowie być może zaproponowaliby swym wrogom możliwość poddania się, jednak Brightsword, uczeń agresywnego Farsighta z wściekłością charakterystyczną dla Vior'la zaatakował od razu. Maszyny Skyray oraz Hammerhead ostrzeliwały wrogie pozycje a obserwatorzy wdali się w walkę wręcz z gwardzistami, starając się zabezpieczyć dachy budynków. Kiedy pojazdy zdobyły dla niego przyczółek Brightsword chciał  obrócił w perzynę imperialne pozycje, jednak ściany katedry oraz manufaktorium były zbyt silne. Po kilku dniach nieustannego ostrzału Komandor postanowił zastosować filozofię Kauyonu Cierpliwy Łowca, więc wysłał Krootów przodem, by ci rozprawili się z ludźmi. Ich szeregi zostały przetrzebione przez ostrzał karabinów laserowych, jednak dzięki celnym strzałom obserwatorów Krootom udało się zdobyć przyczółek w katedrze, posuwali się dalej pożerając gwardzistów na swojej drodze.

Kontratak

BitwaoPolię

Bitwa o Polię

Toschenko zrozumiał, że wróg odcina i wykańcza pojedyncze punkty oporu i że nie zdoła wygrać, jeśli nie przypuści kontrataku. Wysłano więc sygnał do ataku i ponad dwa tysiące Vostroyan wstało i ruszyło naprzód, na zniszczone ulice oraz do katedry, gdzie barbarzyńscy obcy pożerali ich kolegów. Gwardziści odpłacili z nawiązką obcym, którzy wycofali się z katedry. Podsycony przez ten sukces Toschenko rozkazał ruszyć dalej. Jego ludzie oczyścili warsztaty po czym ruszyli na otwartą przestrzeń. Napotkali tam jedynie niewielki opór, ponieważ Brightsword zastawił pułapkę. Znajdujące się na dachach pancerze Crisis wystrzeliły w kierunku piechoty a kierowany przez obserwatorów ostrzał niszczył pojazdy ludzi.

Znajdująca się na szpicy drużyna dowodzenia Toschenki spotkała się z intensywnym ostrzałem i każdy jej członek zginął za wyjątkiem dowódcy. Ciężko ranny Toschenko podniósł sztandar Regimentu i kazał swym ludziom walczyć do ostatniego. Wojownicy Ognia wyszli na ulice gdzie gwardziści otoczyli swego dowódcę i wywiązała się krwawa walka wręcz. Setki Wojowników Ognia zginęły, kiedy wściekli gwardziści naparli na nich bagnetami i mieczami łańcuchowymi. Mimo wszystko Vostroyanie nie mieli szans. Wkrótce na polu bitwy pojawił się Brightsword osłaniany przez swych strażników. Tau skoncentrowanym ostrzałem zabili Toschenkę jak i nadzieję na zwycięstwo. Gwardziści nie poddali się obcym najeźdźcom i zginęli co do jednego. Widząc poświęcenie z jakim wojska Imperium walczyły w jej obronie, cała populacja odmówiła przyjęcia Większego Dobra, po czym została starta z powierzchni Nimbosy. Totalne zniszczenie sił Regimentu Vostroyańskiego zaskutkowało ocenzurowaniem zwycięstwa Brightsworda, który został wezwany na T'au, by odpowiedzieć za swoje czyny, przez Niebian uznane za wyjątkowo okrutne.

Planeta została ostatecznie odzyskana z rąk Xenos podczas Krucjaty Czarnych Templariuszy. Kasztelan Folker rozkazał odnaleźć ostatnie miejsce pobytu Toshcenki. Jego ludzie donieśli, że ruiny miasta są pokryte zwłokami tysięcy imperialnych gwardzistów. Ich ekwipunku ani broni nikt nie dotykał. W budynkach Polii Tau nie zostawili żadnego śladu swej obecności.

Źródła

 Rulebook: Cities of Death s. 56, 57

Kodeks Dominium Tau (6 edycja) s. 29