FANDOM

LEWY cudzysłów
Światostatek to świadoma istota o stu tysiącach umysłów.
PRAWY cudzysłów

Inkwizytor Bronislaw Czevak, Żywe Światy

rcypro

210px-Eldarski Świato-Statek

Eldarski Światostatek

Światostatek (ang. Craftworld) to olbrzymi "żyjący" statek. Światostatki są domem wielu Eldarów i ich głównymi bazami. Tam znajdują się świątynie Boga Wojny Khaine, oraz wielkie komnaty, w których medytują Prorocy i Arcyprorocy. Są zbudowane z Upiorytu, psycho-tworzywa który jest głównym materiałem Eldarów. Dzięki ich zaawansowanym silnikom skokowym są niezwykle zwrotne i szybkie co czyni je prawie nie do zdobycia. Jest tylko parę sytuacji, w których doszło do walki na pokładzie Światostatku. Przykładem tego może być bitwa z Tyranidami na Światostatku Iyanden.

Powód Powstania

Gdy Imperium Eldarów jeszcze istniało nie potrzebowano statków-domów. Jednak kiedy ta wielka cywilizacja upadała, część Eldarów posłuchało się starszyzny i wybudowało ogromne statki, dzięki czemu mogli uciec z ich własnego imperium by rozpocząć wszystko od nowa - żyć według tradycji swych przodków. Część statków niestety została zniszczona przez powstanie obecnie znanego Oka Grozy. Niektórym jednak udało się uciec dzięki czemu rasa Eldarów była częściowo bezpieczna przed wyginięciem.

Świątynie

W Światostakach jest wiele świątyń poświęconych Bogu Khaine, oraz Komnaty Spokoju zwane Kręgami Nieskończoności, lub Kopułami Nieskończoności  - miejscami gdzie dusze Eldarów mogą żyć bezpiecznie przed pożarciem przez ich największego wroga, Slaanesha. Są też miejscem medytacji i wglądów w przyszłość wielu proroków.

Świątynia Wyjących Banshee

Images33

Wyjąca Banshee

Jest to Świątynia kobiet-wojowniczek poświęconej bogini Morai-Heg. Ich krzyk potrafi wyrwać nawet duszę, a niezwykłe ostrza przecinają prawie wszystko. Wyjące Banshee są precyzyjnymi i szybkimi zabójczyniami, ich krzyki wykonane w jednej chwili często paraliżują ofiarę, przed zadaniem pierwszego ciosu.

Świątynie Ognistych Smoków

Są to wojownicy, których świątynia powstała na bazie ognistego smoka - potężnego jaszczura siejącego bezmyślne zniszczenie. Ogniste Smoki są wyposażeni w potężne bronie termiczne, dzięki czemu są wstanie z łatwością zniszczyć każdy pancerz i fortyfikacje budowli. Dzięki bombom termicznym dobijają swoich przeciwników wręcz - w chmurze rozgrzanych oparów - oraz niszczą bunkry przeciwnika.

Świątynie Ponurych Mścicieli

Pająk Osnowy

Pająki Osnowy

Ponurzy Mściciele są pierwszymi wojownikami ku czci Boga Wojny Khaine. Uważają, w przeciwieństwie innych Eldarów, Khaine nie za bezmyślnego i krwawego morderce, a szlachetnego i honorowego wojownika. Są wyposażeni w ulubioną broń eldarów - miotacze szurikenowe. Choć broń ta niepozorna i słaba w rękach zwykłych eldarów, Ponurzy Mściciele potrafią zrobić z jej użytkiem prawdziwe cuda. Uważają, że władanie tą bronią to sztuka, dzięki czemu robią z nich lepszy użytek niż inni.

Świątynie Pająków Osnowy

Ich nazwa wzięła się od małych pająków, które za pomocą szkieletu z Upiorytu - głównej podpory, i konstrukcji Światostaku, dzięki której potrafią szybko przemieszczać się poprzez krystalizacje w dane miejsce. Pająki Osnowy też posiadają podobną zdolność. Dzięki teleporterom międzywymiarowym potrafią szybko przemieszczać się na małe odległości. Za pomocą przędzarzy śmierci, ich głównym uzbrojeniem potrafią szybko atakować z zasadzki i dziesiątkować oddziały wroga siejąc postrach i zniszczenie.

Świątynie Bojowych Skorpionów

Path-of-warrior2

Bojowy Skorpion

Są to najpotężniejsi wojownicy Khaine w walce wręcz. Ich styl walki uosabiają bezlitosnego drapieżnika - łowcy, któremu nieznane jest strach czy litość. Bojowe Skorpiony dzięki dziedzictwu jakie przekazał im ich dawny mistrz Arhra, potrafią kryć się w cieniu niczym prawdziwi mistrzowie cienia. Korzystając z tego atakują swoje ofiary szybko i niespodziewanie, po czym dobijają wszystkie niedobitki.

Świątynie Mrocznych Żniwiarzy

Mroczni Żniwiarze uważani są za jedną z najbardziej zabójczych formacji eldarskich Wojowników Khaine. Przedstawiają Boga wojny Khaine jako bezlitosnego niszczyciela. Maski, które przedstawiają białą czaszkę, są wykonane dla czci ich założyciela, Żniwiarza Dusz Mauana Ra. Według jego nauk, ich bronie, długolufowe wyrzutnie Żniwiarz, będą wykorzystywane jako broń, która ma zasypać wroga z wielkich odległości śmiercionośną falą pocisków.

Autarcha

Autarcha Alaitoc

Autarcha Alaitoc

Autarcha jest to wódz Eldarskich Światostatków. Jego styl walki i zdolności psioniczne są mistrzowskie. Są szanowani przez każdego członka danego Światostatku, oraz znani są jako świetni stratedzy. Wspierani przez wizje Arcyproroków potrafią precyzyjnie przewidzieć większość ruchów przeciwnika oraz stworzyć taką strategię, aby mogła bez większych strat pokonać przeciwnika.

Obrońcy

Obrońcy są to cywile wśród Eldarów. Są obowiązkowo nauczani w zdolności korzystania z najprostszych broni Eldarów, Miotaczy Szurikenów czy Ścigaczy Anty-grawitacyjnych. Większość Światostatków nie korzysta z nich często, i są tylko wsparciem dla głównych sił. Wyjątkiem jest jednak Światostatek Ulthwe, w którym przez zbyt dużą ilość Proroków, a nieliczną ilość samych wojowników Khaina Czarni Obrońcy są zmuszeni do wykonywania znacznie szerszego szeregu zadań, które przydzielane są zwykle członkom świątyń.

Komnata Khaine

Awatar Khaine

Awatar Khaine

Komnata Khaina leży w najgłębszych czeluściach Światostatków. Jest tam wielki posąg Boga Wojny, przy którym zasianych jest jeden z odłamków duszy Boga Wojny która została rozerwana w pojedynku ze Slaaneshem. Kiedy Światostatek przygotowuje się do większego starcia, powołuje Młodego Króla, Egzarchę którego dusza łączy się z Bogiem Wojny, bądź zostaje pochłonięta. Co się dzieje z duszą nie wiadomo, ale dzięki rytuału Awatar Khaine wychodzi ze swej komnaty napełniając cały światostatek wolą walki.

Pajęczy Trakt

Na każdym Światostaku znajduje się portal prowadzący do Pajęczego Traktu, dzięki czemu mniejsze statki eldarów i sami Eldarzy mogą się szybko i bezpiecznie dostać na inny Światostatek. W ten sposób Eldarzy mogą czasami organizować wspólne walki z innymi Światostatkami przeciw wspólnym wrogom.

Pająki - Obrońcy

Nawet gdyby Statek został pozbawiony wszystkich Eldarów, to nadal nie zostaje bez obrony. Krystaliczne Pająki, będące świętością dla Pająków Osonowy za pomocą Upiorytu, z którego zbudowany jest Światostatek szybko przemieszczają się krystalizując w miejscu pobytu intruza. Wykrywają obce byty poprzez ich umysły i zabijają je bez litości.

Prorocy i Arcyprorocy

Images12

Arcyprorok z Ulthwe

Prorocy i Arcyprorocy są to potężni eldarscy Psionicy. Swoimi umysłami potrafią zniszczyć duszę ofiary, bądź sparaliżować dużo liczniejszych od siebie wrogów. Arcyprorocy dzięki swoim zdolnością potrafią przewidywać przyszłość, często niejasną przez co czasami te wizje przyczyniały się do zagłady eldarskich ekspedycji. Eldarzy wykorzystują te zdolności do swych strategi dzięki czemu poznają swego wroga zanim zacznie się walka.

Krąg Nieskończoności

Kiedy Eldar umiera, jego dusza łączy się z noszonym na jego piersi kamieniu dusz. Dzięki temu Slaanesh nie będzie mógł pożreć duszy. Sam kamień dusz bierze się do Kręgu Nieskończoności gdzie dusza każdego Eldara może żyć w spokoju i harmonii. Jeśli jednak sytuacja robi się bardzo niebezpieczna dla istnienia Światostatku, dusze Eldarów są przenoszone do Upiorytowych maszyn - Upiornej Straży. Dusze najpotężniejszych Eldarów do także Upiorytowych maszyn, lecz znacznie potężniejszych, zwanych Władcami Upiorów. Tylko eldarscy Prorocy potrafią porozumieć się z zmarłymi braćmi, więc często są dowódcami tych oddziałów. Maszyny te są prawie nie do zniszczenia, a sam kamień dusz, po zniszczeniu maszyny może z powrotem trafić do Kręgu Nieskończoności bądź kolejnej maszyny.

Znane Światostatki

Źródła

Kodeks: Eldarzy (5. edycja)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki